Abstract
This study explores the features of Sufi literature within both Islamic and Christian thought through an analytical approach. It focuses on the shared mystical experience between the two religions by shedding light on artistic concepts such as symbolism and imagination, as well as spiritual-philosophical notions like annihilation (fanā\') and divine love, among others. The study also examines prominent figures such as Ibn Arabi, al-Hallaj, and Ibn al-Farid in Islamic mysticism, alongside Wordsworth, Blake, and John Keats in Christian mystical thought.
The study concludes that Sufi literature reflects a unified spiritual experience despite doctrinal differences, employing symbolic language to express a knowledge that surpasses rational understanding. Sufism is not merely a religious current but a humanistic philosophy imbued with aesthetic and spiritual dimensions, making it a cultural bridge among nations. It also emphasizes the role of Sufism in fostering interfaith and intercultural dialogue between Islam and Christianity and calls for further comparative studies to deepen our understanding of the literary and philosophical dimensions of mysticism across various religious traditions.
The study concludes that Sufi literature reflects a unified spiritual experience despite doctrinal differences, employing symbolic language to express a knowledge that surpasses rational understanding. Sufism is not merely a religious current but a humanistic philosophy imbued with aesthetic and spiritual dimensions, making it a cultural bridge among nations. It also emphasizes the role of Sufism in fostering interfaith and intercultural dialogue between Islam and Christianity and calls for further comparative studies to deepen our understanding of the literary and philosophical dimensions of mysticism across various religious traditions.
Keywords
Christian mysticism
Divine Love
imagination
Islamic mysticism
symbol
Abstract
يتناول هذا البحث ملامح الأدب الصوفي في الفكر الإسلامي والمسيحي من خلال دراسة تحليلية، ويركز على التجربة الصوفية المشتركة بين الديانتين، وذلك عن طريق تسليط الضوء على مفاهيم فنية كالرمز والخيال، ومفاهيم فلسفية روحية مثل الفناء والحب الإلهي وغيرها، كما يستعرض شخصيات بارزة مثل ابن عربي، والحلاج وابن الفارض في الفكر الإسلامي، مقابل وردزورث وبليك وجون كيتس في الفكر المسيحي، وقد رصد البحث نشأة التصوف وتطوره، ومدى تأثيره على الآداب الغربية والشرقية على حد سواء، وذلك عن طريق الترجمات والتأويلات المختلفة. فالتصوف وفق حدود البحث يمثل ظاهرة روحية تجاوزت الحدود الثقافية والجغرافية، ليصبح تيارًا عالميًا مؤثرًا في الفكر الإنساني والأدب على حدٍ سواء، وهذا يعكس قابلية التصوف للانتشار وإمكانية التكيف مع بيئات فكرية متباينة وديانات مختلفة.
يستنتج البحث أن الأدب الصوفي يعكس تجربة روحية موحدة رغم الاختلافات العقائدية، ويستخدم لغة رمزية للتعبير عن معرفة تتجاوز الإدراك العقلي، فالتصوف ليس مجرد تيار ديني، بل هو فلسفة إنسانية تنطوي على أبعاد جمالية وروحية، جعلته جسرًا ثقافيًا بين الأمم، كما يبرز أهمية التصوف في تعزيز الحوار الثقافي والديني بين الإسلام والمسيحية. ويدعو إلى مزيد من الدراسات المماثلة لفهم الأبعاد الأدبية والفلسفية للتصوف عبر التقاليد الدينية المختلفة.
يستنتج البحث أن الأدب الصوفي يعكس تجربة روحية موحدة رغم الاختلافات العقائدية، ويستخدم لغة رمزية للتعبير عن معرفة تتجاوز الإدراك العقلي، فالتصوف ليس مجرد تيار ديني، بل هو فلسفة إنسانية تنطوي على أبعاد جمالية وروحية، جعلته جسرًا ثقافيًا بين الأمم، كما يبرز أهمية التصوف في تعزيز الحوار الثقافي والديني بين الإسلام والمسيحية. ويدعو إلى مزيد من الدراسات المماثلة لفهم الأبعاد الأدبية والفلسفية للتصوف عبر التقاليد الدينية المختلفة.
Keywords
التصوف الإسلامي، التصوف المسيحي، الحب الإلهي، الرمز، الخيال