Abstract
The research dealt with two concepts that may be new, and they were discussed through the clear verses, namely that life exists for everything in existence, and there is no death for it in the accepted sense except before the resurrection, and one of the evidence for this is the continuous glorification (the seven heavens and the earth and those in them glorify Him, and that There is nothing that does not glorify Him with praise, but you do not understand their glorification) for everything in existence has life, and if the living die by taking the soul from it and the decay of their bodies, then taking the soul is to stop the vital activities only.
Life here is defined by movement and not by the characteristics of breathing, reproduction and other vital activities that are characterized by what is known by a living organism, and which end by robbing the soul of it, and it is the one whose fatwa is defined by the honorable verse (Everyone on it is qan).Total death, which is (destruction), does not take place by taking the soul from it, but rather it is the silence of the movement dissolved in the essence. This is what the researcher is trying to show and prove.
Life here is defined by movement and not by the characteristics of breathing, reproduction and other vital activities that are characterized by what is known by a living organism, and which end by robbing the soul of it, and it is the one whose fatwa is defined by the honorable verse (Everyone on it is qan).Total death, which is (destruction), does not take place by taking the soul from it, but rather it is the silence of the movement dissolved in the essence. This is what the researcher is trying to show and prove.
Abstract
تناول البحث مفهومين قد يكونان جديدين، وتمت مناقشتهما من خلال الأيات البينات، وهما أن الحياة قائمة لكل شيء في الموجود فلا موت لها بالمعنى المتعارف عليه إلا قبل القيامة، وأحد أدلة ذلك هو التسبيح المستمر (تسبح له السموات السبع و الارض و من فيهن و ان من شيء الا يسبح بحمده و لكن لا تفقهون تسبيحهم ) فإن كل ما في الموجود له حياة، وإن ماتت الأحياء بسلب الروح عنها وتبلی أجسادهاء فسلب الروح هو لإيقاف الفعاليات الحيوية فقط، فأجزاؤها تستمر فيها الحركة وستبقى تسيح
والحياة هنا تعرف بالحركة وليس بصفات التنفس، والتكاثر وغيرهما من الفعاليات الحيوية المتصف بها ما متعارف عليه بالكائن الحي، والتي تنتهي يسلب الروح منها، وهي التي حدد فتاؤها بالآية الشريفة ( كل من عليها قان ) ۔ فالموت الكلي وهو (الهلاك) لايتم بسلب الروح منها بل هو بسكون الحركة الذائبة في الجوهر. وهذا ما يحاول الباحث عرضه وإثباته.
والحياة هنا تعرف بالحركة وليس بصفات التنفس، والتكاثر وغيرهما من الفعاليات الحيوية المتصف بها ما متعارف عليه بالكائن الحي، والتي تنتهي يسلب الروح منها، وهي التي حدد فتاؤها بالآية الشريفة ( كل من عليها قان ) ۔ فالموت الكلي وهو (الهلاك) لايتم بسلب الروح منها بل هو بسكون الحركة الذائبة في الجوهر. وهذا ما يحاول الباحث عرضه وإثباته.