Abstract
This paper explores personification as a descriptor of inanimate objects in selected poems of Al-Sirri Al-Refaa’, a Muslim medieval poet whose poems flourished in the Abbasid era. The selected poems under study have been found to have a naturalist approach where the themes and intentions are mixed to create personified imagery. In these poems, a vivid description of natural, silent, non-human, and inanimate objects is provided. Having been inspired by lively imaginations and physical visualization, Al-Refaa has been able to produce wonderful lines and rhymes. This paper, accordingly, analyzes beauty, nature, and visualization as literary aesthetic forms. To do so, linguistic and stylistic analysis is conducted on these poems in order to recognize intentions beyond these formations. Liveliness, intimateness, and beauty have been merged into a single poetic image where movement, sound, gesture, and sense stand for human-like manifestations.
Keywords
: Personification
Inanimateness
Naturalist imagery
Abstract
يتناول البحث التشخيص في شعر الطبيعة لدى الشاعر العباسي السريّ الرّفاء , بهدف تلمس بواعث جمال التصوير لديه, وتقصي أشكال التعبير الفني في وصف الطبيعة الساكنة ضمن إطار قصائده, مستلهما منها الأفكار والرؤى, إذ بات الشاعر يناجيها ويبث لها شكواه حتى عدَّها كائنا حيا يمتلك الروح والحياة بما أسقط عليها من صفات إنسانية, فتجلى التشخيص لدى الشاعر في وصف مظاهر الطبيعة مازجا إياها بوحي خياله وبإحساسه وضميره فصورها تصويرا إنسانيا حيا, بما أكسبها من سمات مضافة جسدت الحيوية والفاعلية, وتقدم هذه الدراسة رصدا لديوان الشاعر حاولت الباحثة من خلاله تلمس جماليات الصور وتشكلاتها لدى الشاعر التي تشابكت في علاقات لغوية وأطر سياقية فتجسد السكون لديه بعالم حسي يضج بالحركة والحياة والخصوبة والتجدد
Keywords
التشخيص - الطبيعة الساكنة - السري الرفاء