Abstract
The current research aimed to identify the level of anxiety in mathematics, and its relationship to pivotal thinking skills among middle school students. The research sample consisted of (400) male and female students from the third intermediate grade students in the General Directorates of Education / Baghdad / Rusafa and Karkh during the first semester of the academic year 2022-2023, with (200) male and (200) female students. For the purposes of this study, the researcher adopted the Mathematics Anxiety Scale (MARS), which was prepared by (Abed and Yaqoub, 1990) after its modification and re-rationalization on the Iraqi environment. A test was also prepared in pivotal thinking skills for students of the third intermediate grade, consisting of (21) essay items. Checking the apparent validity and the constructive validity of the two search tools, and the Couder-Richardson equation (20) and Cronbach alpha were used to calculate the stability, which amounted to (0.87) and (0.81), respectively. The results revealed that the male and female students of the research sample have very high scores in the anxiety scale in mathematics, and that the anxiety of mathematics is higher for females compared to males, and that the male and female students of the research sample have scores lower than the hypothetical average in the pivotal thinking skills test. The results indicated that there is an inverse statistically significant correlation between math anxiety and pivotal thinking skills, that is, the greater the math anxiety, the lower the pivotal thinking skills. The researcher recommended working on developing the curricula in general and the mathematics curricula in particular for the students of the third intermediate grade and adopting a variety of methods in teaching them, so that students can use them without difficulty, and the need to include programs for preparing mathematics teachers topics on pivotal thinking skills and their educational applications in all educational stages, and holding meetings Guidance by specialists to address students\' math anxiety. It suggests conducting a study showing the relationship between the level of anxiety and classroom performance of newly appointed teachers, and conducting a study to find out the extent to which mathematics teachers have pivotal thinking skills
Keywords
anxiety in mathematics
pivotal thinking skil
Abstract
هدف البحث الحالي الى التعرف على مستوى القلق في الرياضيات ، وعلاقته بمهارات التفكير المحوري لدى طلبة المرحلة المتوسطة . تكونت عينة البحث من (400) طالب وطالبة من طلبة الصف الثالث المتوسط في المديريات العامة للتربية/ بغداد/ الرصافة والكرخ اثناء الفصل الاول من العام الدراسي 2022-2023 بواقع (200) طالب و(200) طالبة. ولأغراض هذه الدراسة عمدت الباحثة بتبني مقياس قلق الرياضيات (MARS) ، والذي اعده (عابد ويعقوب ،1990) بعد تعديله واعادة تقنينه على البيئة العراقية، كما تم اعداد اختبار في مهارات التفكير المحوري لطلبة الصف الثالث المتوسط تكون من(21) فقرة مقالية، وتم التحقق من الصدق الظاهري وصدق البناء لأداتي البحث واستخدمت معادلة كودر ريتشاردسون (20) وكرونباخ الفا لحساب الثبات فبلغ (0.87) و (0.81) على الترتيب. واسفرت النتائج أنّ طلبة عينة البحث الذكور والاناث لهم درجات مرتفعة جدأً في مقياس القلق في الرياضيات ،وان القلق من مادة الرياضيات مرتفعة لدى الاناث مقارنة بالذكور، كما ان طلبة عينة البحث الذكور والاناث لهم درجات اقل من المتوسط الفرضي في اختبار مهارات التفكير المحوري . واشارت النتائج الى وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة احصائية عكسية بين قلق الرياضيات ومهارات التفكير المحوري أي كلما زاد قلق الرياضيات كلما قلت مهارات التفكير المحوري . وأوصت الباحثة العمل على تطوير المناهج بصورة عامة ومناهج الرياضيات بصورة خاصة المقررة لطلبة الصف الثالث المتوسط واعتماد طرائق متنوعة في تدريسها ، بحيث يستطيع الطلبة استخدامها دون صعوبة، وضرورة تضمين برامج إعداد مدرسي الرياضيات موضوعات عن مهارات التفكير المحوري وتطبيقاتها التربوية في المراحل الدراسية كافة في كافة المراحل الدراسية ، وعقد لقاءات إرشادية مع المختصين لمعالجة قلق الرياضيات عند الطلبة وتقترح اجراء دراسة تبين العلاقة بين مستوى القلق والاداء الصفي للمعلمين المعينين حديثاً ،واجراء دراسة لمعرفة مدى امتلاك مدرسي مادة الرياضيات لمهارات التفكير المحوري
Keywords
القلق في الرياضيات ، مهارات التفكير المحوري