Abstract
The increasing importance of innovation strategies in today's economies is growing. This research came to provide a comprehensive perspective for diagnosing and analyzing the causal relationships between innovation strategies and sustainable performance through the mediating variable, market leadership. The research problem was embodied in a number of questions, the most important one were: - What is the impact of innovation strategies on sustainable performance through the mediating variable, market leadership in the researched organization? The researchers developed a conceptual frame work to embody the problem of the study, then developed a measuring tool to collect data related to the study sample , then the measuring tool was distributed to a sample of (80) respondents from employees at all administrative levels in the company under study, after its validity and statistical stability were tested. The most important conclusions reached by the research were as follows: - The existence of a correlation relationship and the effects of moral significance between creativity strategies and sustainable performance through the mediating variable, market leadership.
Abstract
ان الاهمية المتزايدة لأستراتيجيات الابداع في اقتصادات اليوم تتنامى. جاء هذه البحث ليقدم منظواً شاملاً لتشخيص وتحليل العلاقات السببية بين استراتيجيات الابداع والاداء المستدام من خلال المتغير الوسيط قيادة السوق . تجسدت مشكلة البحث في عدد من التساؤلات اهمها :- ماهو تأثير استراتيجيات الابداع في الاداء المستدام من خلال الدور الوسيط لقيادة السوق في المنظمة المبحوثة ؟ طور الباحثان مخططاً مفاهيمياً لتجسيد مشكلة الدراسة ، ثم وضعت اداة قياس لجمع البيانات ذات الصلة بأختبار مخطط الدراسة ثم وزعت اداة القياس على عينة مكونة من (80)مستجيباً من العاملين في المستويات الادارية كافة في المنظمة قيد الدراسة بعد ان تم اختبار صدقها وثباتها احصائياً. وقد تمثلت اهم الاستنتاجات التي توصل اليها البحث بالأتي :-وجود علاقة ارتباط وتأثيرذات دلالة معنوية بين استراتيجيات الابداع والاداء المستدام من خلال المتغير الوسيط قيادة السوق وتجسدت اهم توصيات البحث بالأتي :- نظرياً تعد متغيرات الدراسة الثلاثة من المتغيرات التي هي طور الانشاء والتطوير المعرفي
Keywords
استراتيجات الابداع ، قيادة السوق ، الاداء الم