Abstract
This study relies on the descriptive and analytical approach through collecting and analyzing the necessary data, as this approach focuses on polling the opinions of the research sample and its directions, and aims to develop a model that studies the relationship between knowledge creation and organizational ambidexterity in Iraqi private banks and verifying its validity experimentally.
Design / Methodology / Introduction - A survey was conducted through a questionnaire form to collect data from a sample of (113) managers in private commercial banks. In addition, this study used the AMOS program and the ready-to-use statistical program package (SPSS V.25) to test the proposed hypotheses of the theoretical model experimentally.
Results - The results show that knowledge creation has a significant and positive indirect effect on stimulating organizational ambidexterity in private commercial banks through its effect on exploiting opportunities in the workplace and exploring opportunities in the external environment of banks.
Practical effects - to improve knowledge creation, bank management must pay more attention to it as a strategic resource to create wealth and added value to enable organizations to grow and survive through training courses, holders of higher degrees and attract knowledge expertise in addition to the need to maximize cultural awareness towards improving the organizational ambidexterity of banks, especially in Exploiting the bank\\'s internal opportunities, both material and human, according to the current circumstances, through rewards moral and material incentives.
Originality / Value - This study complements and advances previous research on knowledge creation in several ways. First, the current study proposes a conceptual model that illustrates the interrelationships between the main variables in Iraqi private banks. Second, this study explores the role of organizational ambidexterity that benefits from exploiting and exploring opportunities in the context of knowledge acquisition, accumulation and exchange. Thus, overcoming the challenges associated with creating knowledge.
Design / Methodology / Introduction - A survey was conducted through a questionnaire form to collect data from a sample of (113) managers in private commercial banks. In addition, this study used the AMOS program and the ready-to-use statistical program package (SPSS V.25) to test the proposed hypotheses of the theoretical model experimentally.
Results - The results show that knowledge creation has a significant and positive indirect effect on stimulating organizational ambidexterity in private commercial banks through its effect on exploiting opportunities in the workplace and exploring opportunities in the external environment of banks.
Practical effects - to improve knowledge creation, bank management must pay more attention to it as a strategic resource to create wealth and added value to enable organizations to grow and survive through training courses, holders of higher degrees and attract knowledge expertise in addition to the need to maximize cultural awareness towards improving the organizational ambidexterity of banks, especially in Exploiting the bank\\'s internal opportunities, both material and human, according to the current circumstances, through rewards moral and material incentives.
Originality / Value - This study complements and advances previous research on knowledge creation in several ways. First, the current study proposes a conceptual model that illustrates the interrelationships between the main variables in Iraqi private banks. Second, this study explores the role of organizational ambidexterity that benefits from exploiting and exploring opportunities in the context of knowledge acquisition, accumulation and exchange. Thus, overcoming the challenges associated with creating knowledge.
Keywords
exploiting and exploring oppor
Knowledge
knowledge creation
Organizational Ambidexterity
Abstract
الغرض - تعتمد هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي من خلال جمع البيانات اللازمة وتحليلها، كون هذا المنهج يركز على استطلاع الآراء لعينة البحث وتوجهاتها ، وتهدف إلى تطوير نموذج يدرس العلاقة بين خلق المعرفة والبراعة التنظيمية في المصارف الخاصة العراقية والتحقق من صحته تجريبياً.
التصميم / المنهجية / المدخل- تم إجراء مسح عبر استمارة استبيان لجمع البيانات من عينة من (113) مدير من مصارف تجارية خاصة بالإضافة إلى ذلك استخدمت هذه الدراسة برنامج AMOS و حزمة البرنامج الإِحصائي الجاهز ( SPSS V.25 ) لاختبار الفرضيات المقترحة للنموذج النظري تجريبياً.
النتائج - تظهر النتائج أن خلق المعرفة لها تأثير كبير وإيجابي غير مباشر على تحفيز البراعة التنظيمية في المصارف التجارية الخاصة من خلال تأثيرها على استغلال الفرص في مكان العمل واستكشاف الفرص في البيئة الخارجية للمصارف .
الآثار العملية - لتحسين خلق المعرفة يجب على ادارة المصارف ضرورة ايلاء اهتمام اكثر بها بوصفها موردا ستراتيجيا لخلق الثروة والقيمة المضافة لتتمكن المنظمات من النمو والبقاء من خلال الدورات التدريبية وحملة الشهادات العليا واستقطاب الخبرات المعرفية علاوة على ذلك ضرورة تعظيم الوعي الثقافي نحو تحسين البراعة التنظيمية للمصارف لاسيما في استغلال الفرص الداخلية للمصرف من امكانات مادية وبشرية في ضوء الظروف الراهنة من خلال المكافات والحوافز المعنوية والمادية .
الأصالة / القيمة - هذه الدراسة تكمل وتقدم الأبحاث السابقة حول خلق المعرفة بعدة طرق أولاً تقترح الدراسة الحالية نموذجًا مفاهيميًا يوضح العلاقات المتبادلة بين المتغيرات الرئيسية في المصارف الخاصة العراقية ثانيًا تستكشف هذه الدراسة دور البراعة التنظيمية والتي تستفيد من استغلال واستكشاف الفرص في سياق اكتساب المعرفة وتراكمها وتبادلها ، وبالتالي التغلب على التحديات المرتبطة بخلق المعرفة .
التصميم / المنهجية / المدخل- تم إجراء مسح عبر استمارة استبيان لجمع البيانات من عينة من (113) مدير من مصارف تجارية خاصة بالإضافة إلى ذلك استخدمت هذه الدراسة برنامج AMOS و حزمة البرنامج الإِحصائي الجاهز ( SPSS V.25 ) لاختبار الفرضيات المقترحة للنموذج النظري تجريبياً.
النتائج - تظهر النتائج أن خلق المعرفة لها تأثير كبير وإيجابي غير مباشر على تحفيز البراعة التنظيمية في المصارف التجارية الخاصة من خلال تأثيرها على استغلال الفرص في مكان العمل واستكشاف الفرص في البيئة الخارجية للمصارف .
الآثار العملية - لتحسين خلق المعرفة يجب على ادارة المصارف ضرورة ايلاء اهتمام اكثر بها بوصفها موردا ستراتيجيا لخلق الثروة والقيمة المضافة لتتمكن المنظمات من النمو والبقاء من خلال الدورات التدريبية وحملة الشهادات العليا واستقطاب الخبرات المعرفية علاوة على ذلك ضرورة تعظيم الوعي الثقافي نحو تحسين البراعة التنظيمية للمصارف لاسيما في استغلال الفرص الداخلية للمصرف من امكانات مادية وبشرية في ضوء الظروف الراهنة من خلال المكافات والحوافز المعنوية والمادية .
الأصالة / القيمة - هذه الدراسة تكمل وتقدم الأبحاث السابقة حول خلق المعرفة بعدة طرق أولاً تقترح الدراسة الحالية نموذجًا مفاهيميًا يوضح العلاقات المتبادلة بين المتغيرات الرئيسية في المصارف الخاصة العراقية ثانيًا تستكشف هذه الدراسة دور البراعة التنظيمية والتي تستفيد من استغلال واستكشاف الفرص في سياق اكتساب المعرفة وتراكمها وتبادلها ، وبالتالي التغلب على التحديات المرتبطة بخلق المعرفة .
Keywords
خلق المعرفة ، البراعة التنظيمية ،المعرفة ، استغلال واستكشاف الفرص