Abstract
The concept of employees voice has received a great deal of attention by researchers in the field of organizational behavior and human resources management especially in the last three decades of the twentieth century , this importance has deep ranges limits in terms of its discussion history, so it became a behavioral variable received a great attention and care in managerial and organizational studied and basic pillar in the success and excellence of organizations in maintaining its human resources, the research explain the concept and benefits of paying attention to the voice of employees in business organizations , and the theories interpreted to employees voicing and clearing the motivations behind employees voicing, and discussing the behaviors related with employees voicing and explaining the structural models interpreting employees voicing. The research conclude a number of conclusions and recommendations some of them are motivating our organizations and top managements to realize the importance of looking to employees voicing as a business strategy and not just initiatives to solve temporary issues , and this require merge it in the vision , mission and strategy of the whole organization and consider it a basic part of its culture.
Keywords
Employees involvement
Employees silence
Employees voicing
employees voicing behaviors.
Abstract
حظي مفهوم أصوات العاملين باهتمام باحثي حقلي السلوك التنظيمي وإدارة الموارد البشرية لاسيما في العقود الثلاثة الأخيرة من القرن العشرين، كانت لهذه الأهمية مديات عميقة من حيث تاريخ مناقشته، ليصبح متغير سلوكي مهم أتسع الاهتمام والعناية بها في الدراسات الإدارية والتنظيمية وركيزة أساسية في نجاح وتفوق المنظمات في المحافظة على مواردها البشرية العاملة فيها. فقد أوضح هذا البحث مفهوم ومنافع الاهتمام بأصوات العاملين في منظمات الإعمال، والمنظورات والنظريات المفسرة لأصوات العاملين، وتوضيح ماهية الدوافع المفسرة لأصوات العاملين ، ومناقشة السلوكيات المتعلقة بأصوات العاملين ، وإيضاح النماذج البنيوية لتفسير أصوات العاملين . واختتم البحث بجملة من المضامين الإجرائية والمتمثلة بتحفيز منظماتنا وإداراتها العليا بضرورة النظر إلى أصوات العاملين على أنها ستراتيجية أعمال وليست مبادرات لحل قضايا مؤقتة، وهذا يتطلب دمجها في رؤية ورسالة وإستراتجية المنظمة الكلية، وعدها جزءاً أساسياً من ثقافتها.
Keywords
أصوات العاملين، صمت العاملين، مشاركة العاملين، احتواء العاملين، سلوكيات أصوات العاملين .