Abstract
The aim of the current research is to identify the effect of teaching according to systemic thinking skills on the acquisition of modern literary criticism subject to Arabic language departments in basic education colleges. To achieve the goal of the research, the researcher relied on an experimental design with partial control, which is the design of the experimental and control groups with a post-test. He chose The researcher intentionally sampled the College of Basic Education at the University of Kufa for his research, and it amounted to (99) male and female students, from the fourth grade, divided into two groups that were chosen randomly. Division (A) represented the experimental group with (49) male and female students, while Division (B) represented a triangle. The control group consisted of (50) male and female students. The researcher rewarded the students of the two research groups in the two variables: grades in the literary criticism subject in the previous stage, and a measure of mental motivation. As for the research tool, it is an achievement test prepared by the researcher according to Bloom’s six levels (remembering, understanding, application, analysis, synthesis, evaluation) according to what The test map produced it, as it included (50) items, (40) multiple-choice items, and (10) items of specific essay questions. The researcher verified the validity and reliability of the test, and extracted the difficulty factor of its items and their discriminatory power after applying it to An appropriate statistical sample, and presented to a group of arbitrators. After the end of the experiment period, the researcher applied the test to the students of both research groups, and after processing the data using a number of appropriate statistical methods, the researcher concluded that there was a statistically significant difference at the level (0.05) in favor of the experimental group. In light of the results of the research, the researcher concluded that teaching according to systemic thinking skills contributes to raising the level of achievement in literary criticism. He also recommended activating these skills in teaching other branches of the Arabic language.
Keywords
acquisition
Arabic Language Department.
impact
literary criticism
systemic thinking
Abstract
هدف البحث الحالي إلى تعرف أثر التدريس على وفق مهارات التفكير المنظومي في تحصيل مادة النقد الأدبي الحديث لدى طلب أقسام اللغة العربية في كليات التربية الأساسية, ولتحقيق مرمى البحث اعتمد الباحث على تصميم تجريبيّ ذي ضبط جزئيّ وهو تصميم المجموعتين التجريبية والضابطة مع اختبار بعديّ, وقد اختار الباحث بنحو قصدي كلية التربية الأساسية في جامعة الكوفة عينة لبحثه, وقد بلغت (99) طالبًا وطالبة، من طلبة الصف الرابع مقسمة على شعبتين أختيرتا بنحوٍ عشوائي فمثلت شعبة (أ) المجموعة التجريبية بواقع (49) طالبًا وطالبةً, فيما مثلث شعبة (ب) المجموعة الضابطة بواقع (50) طالبًا وطالبةً. وكافأ الباحث بين طلبة مجموعتي البحث في متغيري درجات مادة النقد الأدبي في المرحلة السابقة، ومقياس الدافعية العقلية. أما أداة البحث، فهي اختبار تحصيلي أعده الباحث على وفق مستويات بلوم الستة (التذكر, الفهم, التطبيق, التحليل, التركيب, التقويم) وفقا لما أفرزته الخارطة الاختبارية، إذ اشتمل على (50) فقرة, (40) فقرة من نوع الاختيار من متعدد، و(10) فقرات من اسئلة المقال المحدد, وتحقّق الباحث من صدق الاختبار وثباته، واستخرج معامل صعوبة فقراته والقوة التمييزية لها بعد أن طبقه على عينة احصائية مناسبة, وعرضه على مجموعة من المحكمين. وبعد انتهاء مدة التجربة طبّق الباحث الاختبار على طلبة مجموعتي البحث, وبعد معالجة البيانات باستعمال عدد من الوسائل الإحصائية المناسبة توصل الباحث إلى وجود فرق ذي دلالة احصائية عند مستوى (0,05) لصالح المجموعة التجريبية. وفي ضوء نتيجة البحث استنتج الباحث أن التدريس على وفق مهارات التفكير المنظومي يسهم في رفع مستوى تحصيل مادة النقد الأدبي, كما أوصى بتفعيل هذه المهارات في تدريس فروع اللغة العربية الأخرى.
Keywords
أثر
التحصل
التفكير المنظومي
النقد الأدبي
قسم اللغة العربية. بحث مستل من أطروحة دكتوراه