Abstract
Current research targeted:
1- Building a design thinking test for university students.
2- Measuring design thinking among university students.
3- Identify the significance of the differences in the degrees of design thinking among the sample members according to the sex variables (males - females), specialization (scientific – human.(
In order to achieve the objectives of the research, the two researchers selected a sample of (200) male and female students, and the two researchers built the research tool (Design Thinking Test). Represented by the use of the statistical bag (SPSS), the two researchers reached the following results:
1- University students have design thinking.
2- There are differences in the level of design thinking according to the gender variable and in favor of males.
3- There is a difference in the level of design thinking according to the variable of specialization and in favor of the human specialization.
1- Building a design thinking test for university students.
2- Measuring design thinking among university students.
3- Identify the significance of the differences in the degrees of design thinking among the sample members according to the sex variables (males - females), specialization (scientific – human.(
In order to achieve the objectives of the research, the two researchers selected a sample of (200) male and female students, and the two researchers built the research tool (Design Thinking Test). Represented by the use of the statistical bag (SPSS), the two researchers reached the following results:
1- University students have design thinking.
2- There are differences in the level of design thinking according to the gender variable and in favor of males.
3- There is a difference in the level of design thinking according to the variable of specialization and in favor of the human specialization.
Keywords
Design Thinking
University students
Abstract
1- بناء اختبار التفكير التصميمي لدى طلبة الجامعة.
2- قياس التفكير التصميمي لدى طلبة الجامعة.
3- التعرف على دلالة الفروق في درجات التفكير التصميمي لدى أفراد العينة على وفق متغيري الجنس (ذكور – إناث) ، التخصص (علمي- إنساني).
ولتحقيق أهداف البحث اختار الباحثان عينة مؤلفة من (200) طالب وطالبة من طلبة الجامعة المستنصرية، وقام الباحثان ببناء (اختبار التفكير التصميمي)، وبعد استكمال إجراءات البناء للاختبار المؤلف من (30) فقرة، قام الباحثان بتطبيق الاختبار على عينة البحث، وبعد المعالجة الإحصائية المتمثلة باستخدام الحقيبة الإحصائية (SPSS) توصل الباحثان الى النتائج الآتية:
1- إن طلبة الجامعة لديهم تفكير تصميمي.
2- إن هناك فروقا في مستوى التفكير التصميمي تبعاً لمتغير الجنس ولصالح الذكور.
3- يوجد فرق في مستوى التفكير التصميمي تبعاً لمتغير التخصص ولصالح التخصص الإنساني.
2- قياس التفكير التصميمي لدى طلبة الجامعة.
3- التعرف على دلالة الفروق في درجات التفكير التصميمي لدى أفراد العينة على وفق متغيري الجنس (ذكور – إناث) ، التخصص (علمي- إنساني).
ولتحقيق أهداف البحث اختار الباحثان عينة مؤلفة من (200) طالب وطالبة من طلبة الجامعة المستنصرية، وقام الباحثان ببناء (اختبار التفكير التصميمي)، وبعد استكمال إجراءات البناء للاختبار المؤلف من (30) فقرة، قام الباحثان بتطبيق الاختبار على عينة البحث، وبعد المعالجة الإحصائية المتمثلة باستخدام الحقيبة الإحصائية (SPSS) توصل الباحثان الى النتائج الآتية:
1- إن طلبة الجامعة لديهم تفكير تصميمي.
2- إن هناك فروقا في مستوى التفكير التصميمي تبعاً لمتغير الجنس ولصالح الذكور.
3- يوجد فرق في مستوى التفكير التصميمي تبعاً لمتغير التخصص ولصالح التخصص الإنساني.
Keywords
التفكير التصميمي، طلبة الجامعة