Abstract
University of Baghdad College of Physical Education and Sports Sciences
The aim of the research is to identify the type of relationship between the speed of reaction and the motor response in the sample of students from the third grade, the College of Physical Education and Sport Sciences, University of Baghdad, as well as the type of relationship between reaction speed, motor response and rapid attack skill.
The researcher used the descriptive method in the method of associative relationships and conducted a research on a sample of 65 students from the third grade. The researcher used to test the speed of the reaction and the motor response and test the skill of rapid mass attack. After the tests, the data were processed by the appropriate statistical means to verify the validity of the hypotheses Developed by the researcher.
The researcher concluded the following conclusions:
1- The speed of reaction and motor response possessed by students of the third stage individuals of the research sample handball is enough to maintain the level of performance of the skill of rapid attack collective handball at a good level.
2- The speed of reaction and motor response contribute to the performance of rapid attack skill successfully by students handball.
3 - Statistical processes showed a correlation coefficient between the two variables (variable reaction speed and motor response and quick attack skill) in the direction of the road.
The aim of the research is to identify the type of relationship between the speed of reaction and the motor response in the sample of students from the third grade, the College of Physical Education and Sport Sciences, University of Baghdad, as well as the type of relationship between reaction speed, motor response and rapid attack skill.
The researcher used the descriptive method in the method of associative relationships and conducted a research on a sample of 65 students from the third grade. The researcher used to test the speed of the reaction and the motor response and test the skill of rapid mass attack. After the tests, the data were processed by the appropriate statistical means to verify the validity of the hypotheses Developed by the researcher.
The researcher concluded the following conclusions:
1- The speed of reaction and motor response possessed by students of the third stage individuals of the research sample handball is enough to maintain the level of performance of the skill of rapid attack collective handball at a good level.
2- The speed of reaction and motor response contribute to the performance of rapid attack skill successfully by students handball.
3 - Statistical processes showed a correlation coefficient between the two variables (variable reaction speed and motor response and quick attack skill) in the direction of the road.
Abstract
يهدف البحث الى التعرف على نوع العلاقة بين سرعة رد الفعل والاستجابة الحركية لدى عينة البحث من طلبة الصفوف الثالثة كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة ـــــ جامعة بغداد وكذلك التعرف على نوع العلاقة بين سرعة رد الفعل والاستجابة الحركية ومهارة الهجوم السريع .
وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي بأسلوب العلاقات الارتباطية واجري البحث على عينة مكونة من(65)طالب من الصفوف الثالثة ،واستعان الباحث باختبار سرعة رد الفعل والاستجابة الحركية واختبار مهارة الهجوم السريع،وبعد تطبيق الاختبارات تم معالجة البيانات بالوسائل الإحصائية المناسبة للتحقق من مدى صحة الفروض التي وضعها الباحث.
واستنتج الباحث الاستنتاجات التالية:
1- إن سرعة رد الفعل والاستجابة الحركية التي يمتلكها طلاب المرحلة الثالثة أفراد عينة البحث بمادة كرة اليد هي بمقدار يؤهلهم ليحافظوا على مستوى أداء مهارة الهجوم السريع بكرة اليد بمستوى جيد .
2- سرعة رد الفعل والاستجابة الحركية تساهم بأداء مهارة الهجومالسريعبنجاح من قبل الطلابدرس كرة اليد .
3- أظهرت العمليات الإحصائية معامل ارتباط بين المتغيرين ( متغير سرعة رد الفعل والاستجابة الحركية ومتغير مهارة الهجوم السريع) بالاتجاه العكسي .
وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي بأسلوب العلاقات الارتباطية واجري البحث على عينة مكونة من(65)طالب من الصفوف الثالثة ،واستعان الباحث باختبار سرعة رد الفعل والاستجابة الحركية واختبار مهارة الهجوم السريع،وبعد تطبيق الاختبارات تم معالجة البيانات بالوسائل الإحصائية المناسبة للتحقق من مدى صحة الفروض التي وضعها الباحث.
واستنتج الباحث الاستنتاجات التالية:
1- إن سرعة رد الفعل والاستجابة الحركية التي يمتلكها طلاب المرحلة الثالثة أفراد عينة البحث بمادة كرة اليد هي بمقدار يؤهلهم ليحافظوا على مستوى أداء مهارة الهجوم السريع بكرة اليد بمستوى جيد .
2- سرعة رد الفعل والاستجابة الحركية تساهم بأداء مهارة الهجومالسريعبنجاح من قبل الطلابدرس كرة اليد .
3- أظهرت العمليات الإحصائية معامل ارتباط بين المتغيرين ( متغير سرعة رد الفعل والاستجابة الحركية ومتغير مهارة الهجوم السريع) بالاتجاه العكسي .