Abstract
The current study aimed at identifies impacts of using mobile phones by kindergarten children on their mental and linguistic aspects, from the perspective of mothers at Zarqa governorate. Sample of the study comprised (135) mothers of children (5-6) years of age, from public and private kindergartens, who use mobiles. The method adapted was the survey descriptive one. To answer questions of the study, the researchers designed a questionnaire consisting mental and linguistic aspects, and was verified for validity and reliability. Results of the study revealed that the children’s use of mobile left negative and positive impacts on their mental and linguistic aspects. The results, also, showed that there were no differences for those impacts that might attributed to the number of hours of use.
Keywords
: Mobile
kindergarten children
Mental Aspect. Linguistic Aspect
Negative Impacts
Positive Impacts
Abstract
هدفت هذه الدراسة التعرف على الآثار الناجمة عن استخدام أطفال الروضة الهاتف النقال على الجانبين العقلي واللغوي من وجهة نظر الأمهات في محافظة الزرقاء. تكونت عينة الدراسة من (135) أما من أمهات أطفال المستوى الثاني المتواجدين في الرياض الحكومية والخاصة في محافظة الزرقاء، تتراوح أعمارهم بين (5-6) سنوات ممن يستخدمون الهاتف النقال، واُتبع المنهج الوصفي من نوع الدراسات المسحية. وللإجابة على أسئلة الدراسة أعدت استبانه مكونة من مجالين كل مجال يتناول الآثار السلبية والايجابية الناجمة عن استخدام أطفال الروضة الهاتف النقال على الجانبين العقلي واللغوي وتم التحقق من صدقها وثباتها. أظهرت نتائج الدراسة أن استخدام الأطفال للهواتف النقالة أدى إلى ظهور آثار سلبية وايجابية على الجانبين العقلي واللغوي. كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الآثار السلبية والايجابية الناجمة عن استخدام الأطفال الهاتف النقال تعزى إلى عدد ساعات الاستخدام. وبناء على نتائج الدراسة قدمت مجموعة من التوصيات للحد من الآثار السلبية الناجمة عن استخدام أطفال الروضة الهاتف النقال على الجانين العقلي واللغوي.
Keywords
الهاتف النقال، الآثار السلبية، الآثار الايجابية، الجانب العقلي، الجانب اللغوي، أطفال الروضة .