Abstract
The paper attempts along within its pages to study the value of bounty according to the social view which was surrounded with a tribal society. Bounty has not been an affective operator in the value of life alone, but also in human beings manners because of interlacement within human beings relationships and its complexity.
The paper's findings explain that the value of bounty played the role of social regulator through which the gracious achieved a lot of aims. Some of gracious' aims stuck to his social and political situations, while the others to his humanistic nature that he believes in. Through bounty, the gracious was distinguished to the others by his individual abilities in dealing with the others and spiritual contacting to others. As a result of that, the others gave him their faith and the head of the leadership. He has been above the others in doing what the others can't.
The pagan has translated the value of bounty mannerly and by devoting money. The pagan has insisted on this matter in order to respect the value of society. He was chivalry to the others. The gracious was used to do bounty and continued on that inspite of incapability of separating between his human nature and the value. Wherever the nature of bounty is existed the value estimated the spirit and the manner. The pagan learns to enhance bounty without absorbing it.
The pagan used to do bounty just to obtain the satisfaction of the people and society. Such satisfaction has been socially represented through his thanks and estimation to God which differs from the others. Thus, the pagan achieved what does he want through bounty. Bounty provided the tribal society with enough social stability.
The paper's findings explain that the value of bounty played the role of social regulator through which the gracious achieved a lot of aims. Some of gracious' aims stuck to his social and political situations, while the others to his humanistic nature that he believes in. Through bounty, the gracious was distinguished to the others by his individual abilities in dealing with the others and spiritual contacting to others. As a result of that, the others gave him their faith and the head of the leadership. He has been above the others in doing what the others can't.
The pagan has translated the value of bounty mannerly and by devoting money. The pagan has insisted on this matter in order to respect the value of society. He was chivalry to the others. The gracious was used to do bounty and continued on that inspite of incapability of separating between his human nature and the value. Wherever the nature of bounty is existed the value estimated the spirit and the manner. The pagan learns to enhance bounty without absorbing it.
The pagan used to do bounty just to obtain the satisfaction of the people and society. Such satisfaction has been socially represented through his thanks and estimation to God which differs from the others. Thus, the pagan achieved what does he want through bounty. Bounty provided the tribal society with enough social stability.
Abstract
الخلاصة :
حاول البحث على مدى صفحاته أنْ يدرس دور قيمة الكرم من منظور اجتماعيّ في اطار ومحيط مجتمع القبيلة في ضوء تشابك العلاقات الإنسانية وتعقيدها لا بوصفها قيمة مجردة بل بوصفها قيمة فاعلة التأثير على قيم الحياة الأخرى ، وموجهة لسلوك الفرد .
وقد أوضحت نتائج الدراسة أنّ قيمة الكرم مارست دور الضابط الإجتماعي الذي حقق من خلاله الكريم أهدافاً تعلق بعضها بموقفه الإجتماعي والسياسي فضلاً عن جانبها الإنساني الذي كان يؤمن به ، فهو من خلال قيمة الكرم حقق ذاته ووجوده بوصفه فرداً متميّزاً عن غيره في قدرته على التفاعل مع الآخر في افادته مادياً ، والإتصال به روحياً ، وهذا ما جعل الآخر يمنحه ثقته ، ويوليه زمام قيادته ، ويسوّده عليه ، وعلى من يعجز عن فعل ما فعله .
وقد ترجم الجاهليّ قيمة الكرم سلوكياً من خلال بذل المال ، واصراره على الإستمرار بهذا البذل امتثالاً منه لضوابط المجتمع وقيمه ، ومروءة منه تجاه الآخر ، حتى غدا الكرم عادة يمارسها ، ويواظب عليها ، وأصبح جزءاً من منظومته القيمية على الرغم من عدم امكانية الفصل بين طبيعة الإنسان وخيمه وبين ممارسة هذه القيمة ، فحيثما كان طبع الكرم موجوداً فإنّ القيمة تهذب النفس ، وتشذب السلوك ، وترسخ ما جبل عليه الإنسان فلا يعدل عنه .
وقد رغب الجاهلي مقابل كرمه في أنْ ينال رضا الناس والمجتمع ، وقد تمثل هذا الرضا بالحمد والشكر الذي وجد فيه نوعاً من التميّز الإجتماعي على الآخرين ، وقد حقق ما أراد الكرماء من كرمهم ، مما ولّد نوعاً من الإستقرار الإجتماعي في مجتمعاتهم القبلية .
حاول البحث على مدى صفحاته أنْ يدرس دور قيمة الكرم من منظور اجتماعيّ في اطار ومحيط مجتمع القبيلة في ضوء تشابك العلاقات الإنسانية وتعقيدها لا بوصفها قيمة مجردة بل بوصفها قيمة فاعلة التأثير على قيم الحياة الأخرى ، وموجهة لسلوك الفرد .
وقد أوضحت نتائج الدراسة أنّ قيمة الكرم مارست دور الضابط الإجتماعي الذي حقق من خلاله الكريم أهدافاً تعلق بعضها بموقفه الإجتماعي والسياسي فضلاً عن جانبها الإنساني الذي كان يؤمن به ، فهو من خلال قيمة الكرم حقق ذاته ووجوده بوصفه فرداً متميّزاً عن غيره في قدرته على التفاعل مع الآخر في افادته مادياً ، والإتصال به روحياً ، وهذا ما جعل الآخر يمنحه ثقته ، ويوليه زمام قيادته ، ويسوّده عليه ، وعلى من يعجز عن فعل ما فعله .
وقد ترجم الجاهليّ قيمة الكرم سلوكياً من خلال بذل المال ، واصراره على الإستمرار بهذا البذل امتثالاً منه لضوابط المجتمع وقيمه ، ومروءة منه تجاه الآخر ، حتى غدا الكرم عادة يمارسها ، ويواظب عليها ، وأصبح جزءاً من منظومته القيمية على الرغم من عدم امكانية الفصل بين طبيعة الإنسان وخيمه وبين ممارسة هذه القيمة ، فحيثما كان طبع الكرم موجوداً فإنّ القيمة تهذب النفس ، وتشذب السلوك ، وترسخ ما جبل عليه الإنسان فلا يعدل عنه .
وقد رغب الجاهلي مقابل كرمه في أنْ ينال رضا الناس والمجتمع ، وقد تمثل هذا الرضا بالحمد والشكر الذي وجد فيه نوعاً من التميّز الإجتماعي على الآخرين ، وقد حقق ما أراد الكرماء من كرمهم ، مما ولّد نوعاً من الإستقرار الإجتماعي في مجتمعاتهم القبلية .
Keywords
القيم في الشعر الجاهلي ضابطاً اجتماعياً
قيمة الكرم أُنموذجاً