Abstract
Impact social responsibility in achieving cleaner production philosophy The clean production processes are contemporary methods adopted by organizations that aim to improve the reality of production and environmental sustainability through the approach of social responsibility and employment dimensions to achieve a clean production philosophy and achieve a competitive advantage unique to all competitors. The study relied on two approaches, deductive as input variables of the study to test and try to apply them to the respondent to gain access to the data and then the results of society. The analytical test to measure the variables of the study through an examination and analysis of the results and then test the variables of the study.
The study dealt with some intellectual and field problems and the goal of answering them to clarify theoretical philosophy and intellectual connotations and applied fields of variables (social responsibility, clean production) covered by the study. In addition to the statement of the importance of these variables and the possibility of their application in the Iraqi environment, specifically in the cement industry and in particular in the company researched " Iraqi Cement State Company" The study sample included a group of technicians and managers of departments where. Totaling 132 people were distributed the questionnaire as a tool to gather information
The study found there is a significance positive correlation between the variables of the study with a significant positive correlation differences between the dimensions of the study variables (the dimensions of social responsibility, and clean production processes) also found the presence of clear impact of social responsibility dimensions to clean production directly
And the study it urged the company researched to give a clean production philosophy greater importance than ever before . Because it the key to current and future competitive advantage because of the increased pressure for the sustainability of the environment and consumer protection.
The study dealt with some intellectual and field problems and the goal of answering them to clarify theoretical philosophy and intellectual connotations and applied fields of variables (social responsibility, clean production) covered by the study. In addition to the statement of the importance of these variables and the possibility of their application in the Iraqi environment, specifically in the cement industry and in particular in the company researched " Iraqi Cement State Company" The study sample included a group of technicians and managers of departments where. Totaling 132 people were distributed the questionnaire as a tool to gather information
The study found there is a significance positive correlation between the variables of the study with a significant positive correlation differences between the dimensions of the study variables (the dimensions of social responsibility, and clean production processes) also found the presence of clear impact of social responsibility dimensions to clean production directly
And the study it urged the company researched to give a clean production philosophy greater importance than ever before . Because it the key to current and future competitive advantage because of the increased pressure for the sustainability of the environment and consumer protection.
Keywords
clean production philosophy
Social responsibility
Abstract
تعد عمليات الانتاج النظيف من الأساليب المعاصرة التي تتبناها المنظمات تهدف من خلالها لتحسين واقع الانتاج والاستدامة البيئية من خلال مدخل المسؤولية الاجتماعية وتوظيف ابعادها لتحقيق فلسفة الانتاج النظيف وتحقيق ميزة تنافسية تتفرد بها عن المنافسين. واعتمد البحث على منهجين, الاستنباطي كمدخل لاختبار متغيرات البحث ومحاولة تطبيقها على المجتمع المبحوث للوصول للبيانات ثم النتائج. والتحليلي الاختباري لقياس متغيرات البحث من خلال اجراء فحص وتحليل نتائجه ثم اختبار متغيرات البحث
وتناول البحث بعض المشاكل الفكرية والميدانية والهدف من الاجابة عنها لتوضيح الفلسفة النظرية والدلالات الفكرية والمجالات التطبيقية للمتغيرات (المسؤولية الاجتماعية , الانتاج النظيف ) التي تناولها البحث. فضلاً عن بيان اهمية هذه المتغيرات وامكانية تطبيقها في البيئة العراقية وبالتحديد في قطاع صناعة الاسمنت وعلى وجه الخصوص في الشركة المبحوثة " الشركة العامة للسمنت العراقية" وتضمنت عينة البحث مجموعة من الفنيين ومديرين الاقسام والشعب فيها والبالغ عددهم 132 شخصاً وتم توزيع استمارة استبيانه كأداة جمع المعلومات.
وقد توصل البحث الى وجود علاقة ارتباط طردية ذات دلالة معنوية بين متغيرات البحث مع وجود علاقة ارتباط طردية ذات دلالة معنوية بين ابعاد متغيرات البحث (ابعاد المسؤولية الاجتماعية , عمليات الانتاج النظيف ) وتوصل ايضاً الى وجود اثر واضح للمسؤولية الاجتماعية بابعادها على الانتاج النظيف بشكل مباشر.
وحث البحث الشركة المبحوثة على ايلاء فلسفة الانتاج النظيف اهمية اكبر من ذي قبل كونه المفتاح الرئيس لتحقيق الميزة التنافسية الحالية والمستقبلية بسبب زيادة الضغوطات من اجل ديمومة البيئة وحماية المستهلك.
وتناول البحث بعض المشاكل الفكرية والميدانية والهدف من الاجابة عنها لتوضيح الفلسفة النظرية والدلالات الفكرية والمجالات التطبيقية للمتغيرات (المسؤولية الاجتماعية , الانتاج النظيف ) التي تناولها البحث. فضلاً عن بيان اهمية هذه المتغيرات وامكانية تطبيقها في البيئة العراقية وبالتحديد في قطاع صناعة الاسمنت وعلى وجه الخصوص في الشركة المبحوثة " الشركة العامة للسمنت العراقية" وتضمنت عينة البحث مجموعة من الفنيين ومديرين الاقسام والشعب فيها والبالغ عددهم 132 شخصاً وتم توزيع استمارة استبيانه كأداة جمع المعلومات.
وقد توصل البحث الى وجود علاقة ارتباط طردية ذات دلالة معنوية بين متغيرات البحث مع وجود علاقة ارتباط طردية ذات دلالة معنوية بين ابعاد متغيرات البحث (ابعاد المسؤولية الاجتماعية , عمليات الانتاج النظيف ) وتوصل ايضاً الى وجود اثر واضح للمسؤولية الاجتماعية بابعادها على الانتاج النظيف بشكل مباشر.
وحث البحث الشركة المبحوثة على ايلاء فلسفة الانتاج النظيف اهمية اكبر من ذي قبل كونه المفتاح الرئيس لتحقيق الميزة التنافسية الحالية والمستقبلية بسبب زيادة الضغوطات من اجل ديمومة البيئة وحماية المستهلك.
Keywords
المسؤولية الاجتماعية، فلسفة الانتاج النظيف