Abstract
The Study aims to tested the impact of strategic enterepreneurship to Achieve the Strategic niche, enalytic study of the views of a sample of employess in the private banks in provinces the middle al-furit, that have been selected communities to conduct the study in a total sample size (280) people representing leaders and workers in the private banks in the middle al-furit provinces. the study tried to answer several quations including what scenarios in the achievement of strategic niche most suited and the nature of the current situation of the banks studied in the light of its performance and practices . to answer the quations raised were built study on two major assumptions each included four hypotheses subset , in order to verify the authenticity of the hypotheses that have been built as well as data processing that emerged from the answers the study sample has been used to program the statistical (Excel 2010) , after the selection of statistical methods appropriate and consistent with the hypotheses of the study being (Nonparametrice). The importance lies the study to determined impact and relationship between independent variables is elements strategic entrepreneurship and between dependent variables is strategic niche, the study arrive at several from recommedations to strees necessity to strategic enterepreneurship effect framework good in strategic niche , In addition to benefit maybe from the in effect knowledge with significant in strategic entrepreneurship on a chieve the strategic niche, the study found a set of recommendations depend on the result of the study.
Keywords
improving the strategic position
strategic Entrepreneurship
Abstract
تهدف الدراسة إلى اختبار تأثير الريادة الاستراتيجية على تحقيق المكانة الاستراتيجية ، دراسة تحليلية لأراء عينة من العاملين في المصارف الخاصة في محافظات الفرات الأوسط التي جرى أختيارها مجتمعاً لإجراء الدراسة أختيرت منه عينة عشوائية بلغ حجمها (280) شخصاً يمثلون القادة والعاملين في المصارف الخاصة في محافظات الفرات الأوسط . وقد حاولت الدراسة الإجابة عن تساؤلات متعددة منها ما سيناريوهات تحقيق المكانة الاستراتيجية الأكثر تلائماً وطبيعة للوضع الحالي للمصارف المدروسة في ظل أدائها وممارساتها . وللإجابة عن التساؤلات المطروحة بنيت الدراسة على فرضيتين رئيستين تضمنت كل منهما أربع فرضيات فرعية ، ومن أجل التحقق من صدق الفرضيات التي جرى بنائها فضلاً عن معالجة البيانات التي تمخضت عنها إجابات عينة الدراسة أستعين بالبرنامج الاحصائي (EXCEL 2010) ، بعد أختيار الوسائل الاحصائية الملائمة والتي تنسجم مع طبيعة الدراسة كونها دراسة لامعلمية (Nonparametric) . أما أهمية الدراسة فتكمن بتحديد أثر العلاقة بين المتغيرات المستقلة وهي عناصر الريادة الاستراتيجية وما بين المتغير التابع وهو المكانة الاستراتيجية . وتوصلت هذه الدراسة الى جملة من الاستنتاجات والتوصيات أبرزها أن الريادة الاستراتيجية تؤثر وبشكل جيد في المكانة الاستراتيجية ومن ثَمٍّ يمكن الإفادة منها في معرفة الأثر المترتب للأهتمام بالريادة الاستراتيجية عل تحقيق المكانة الاستراتيجية ، وتوصلت الى مجموعة من التوصيات أعتمدت على نتائج الدراسة .
Keywords
الريادة الاستراتيجية، تحسين المكانة الاستراتيجية