Abstract
The stylistics of expressive structure in Al-Sayyab's attempt- A textual study
Our research tends to study the poetic attempt of Badr Shakir Al-Sayyab and examine it stylistically, and we suggested his mature collection '' Rain song'' as a pattern for our textual analysis of the poet's attempt.
In the beginning , we confirm that branches of applied structures meet to produce poetry such as narration , drama , cinema , mythology , allegory , various religious and historical texts , previous events , and special cumentary events related to work production. If all above-mentioned was complicated and disregarded throughout a single text , the text writer would not secure positive results that might keep open continuity between him and his readers.
Therefore , this issue was treated by Al-Sayyab , when we found that his address introduced the concept of existence of hidden address that supports his apparent poetic verses and provides textual wideness to play on intended words , but it conceals them beyond the poetic structures and makes them alternate texts .
We preferred our analysis to be textual i.e despite it is related to modern stylistic lesson , it sees stylistics as being more mature to understand romantic texts. We have selected a collection of Al-Sayyab's poetic texts and analyzed them stylistically in conformity with our research.
Our research tends to study the poetic attempt of Badr Shakir Al-Sayyab and examine it stylistically, and we suggested his mature collection '' Rain song'' as a pattern for our textual analysis of the poet's attempt.
In the beginning , we confirm that branches of applied structures meet to produce poetry such as narration , drama , cinema , mythology , allegory , various religious and historical texts , previous events , and special cumentary events related to work production. If all above-mentioned was complicated and disregarded throughout a single text , the text writer would not secure positive results that might keep open continuity between him and his readers.
Therefore , this issue was treated by Al-Sayyab , when we found that his address introduced the concept of existence of hidden address that supports his apparent poetic verses and provides textual wideness to play on intended words , but it conceals them beyond the poetic structures and makes them alternate texts .
We preferred our analysis to be textual i.e despite it is related to modern stylistic lesson , it sees stylistics as being more mature to understand romantic texts. We have selected a collection of Al-Sayyab's poetic texts and analyzed them stylistically in conformity with our research.
Abstract
يتجه بحثنا هذا لدراسة التجربة الشعرية للشاعر بدر شاكر السياب وفحصها أسلوبيا، وقد أرتأينا أن تكون مجموعته الناضجة أنشودة المطر أنموذجا لتحليلنا النصي لتجربة الشاعر.
نؤكد ابتداء أن الشعر تتلاقى فيه ابنية تطبيقية لروافد مشاركة في انتاجه كالسرد والمسرح والسينما والميثولوجيا والرمز والنصوص المنوعة بين دينية وتاريخية ووقائع سابقة ونسغ وقائعي خاص بمنتج العمل ولو تم تعقيد كل ذا واغماضه في نسيج نصي مفرد لن يضمن الناص نتيجة ايجابية تبقي باب التواصل مفتوحا بينه وبين قارئه.
وهكذا الامر قد جرى معالجته عند السياب لنجد أن خطابه يقدم لنا مفهوما عن وجود خطاب متوار يسند خطابه الشعري الظاهر ويوفر رحابة نصية للتلاعب بنسبة التماع الخطاب المقصور ولكنه يخفيه دوما فيما وراء البناءات الشعرية ويجعله نصا رديفا لا يبدو الا في اوضاع شعرية معينة.
وقد فضلنا أن يكون تحليلنا نصيا بمعنى أنه كان خاصا بالدرس الاسلوبي الحديث ولكنه ينظر الى الاسلوبية بوصفها الاكثر نضجا في فهم النصوص الابداعية والحفر تحليلا الى الداخل فيها بغية رصدها وكشف جمالياتها وقد انتقينا مجموعة من النصوص الشعرية للسياب وقمنا بتحليلها اسلوبيا انسجامعا مع عنوان بحثنا.
نؤكد ابتداء أن الشعر تتلاقى فيه ابنية تطبيقية لروافد مشاركة في انتاجه كالسرد والمسرح والسينما والميثولوجيا والرمز والنصوص المنوعة بين دينية وتاريخية ووقائع سابقة ونسغ وقائعي خاص بمنتج العمل ولو تم تعقيد كل ذا واغماضه في نسيج نصي مفرد لن يضمن الناص نتيجة ايجابية تبقي باب التواصل مفتوحا بينه وبين قارئه.
وهكذا الامر قد جرى معالجته عند السياب لنجد أن خطابه يقدم لنا مفهوما عن وجود خطاب متوار يسند خطابه الشعري الظاهر ويوفر رحابة نصية للتلاعب بنسبة التماع الخطاب المقصور ولكنه يخفيه دوما فيما وراء البناءات الشعرية ويجعله نصا رديفا لا يبدو الا في اوضاع شعرية معينة.
وقد فضلنا أن يكون تحليلنا نصيا بمعنى أنه كان خاصا بالدرس الاسلوبي الحديث ولكنه ينظر الى الاسلوبية بوصفها الاكثر نضجا في فهم النصوص الابداعية والحفر تحليلا الى الداخل فيها بغية رصدها وكشف جمالياتها وقد انتقينا مجموعة من النصوص الشعرية للسياب وقمنا بتحليلها اسلوبيا انسجامعا مع عنوان بحثنا.