Abstract
The main goal of this work is to reveal the effect of Social Networking Tools
(SNT) on the Small and Medium Enterprises (SMEs) domain. The work has been
done in the food field in Nineveh region-Iraq. The author has selected Facebook
application as a tool of social network, this represents the independent variable.
Whereas the dependent variables consist of customer retention and customer
involvement. Standard questionnaire has been prepared in order to collect the data
from the samples. Collected data have been analyzed using SPSS-20 software
package. It was founded that the use of Facebook as a tool of SNT will rapidly
increase the promotion and motivate consumers in order to engage with the
respected industry. The results also illustrate that there is a relation and influence
between SNT usage and both of; customer retention and customer involvement.
(SNT) on the Small and Medium Enterprises (SMEs) domain. The work has been
done in the food field in Nineveh region-Iraq. The author has selected Facebook
application as a tool of social network, this represents the independent variable.
Whereas the dependent variables consist of customer retention and customer
involvement. Standard questionnaire has been prepared in order to collect the data
from the samples. Collected data have been analyzed using SPSS-20 software
package. It was founded that the use of Facebook as a tool of SNT will rapidly
increase the promotion and motivate consumers in order to engage with the
respected industry. The results also illustrate that there is a relation and influence
between SNT usage and both of; customer retention and customer involvement.
Keywords
Costumer Involvement and Retention
Small and Medium Enterprises.
Social Networking
Social Networking Tools
Abstract
إن الهدف الرئيس من هذا العمل هو الكشف عن تأثير أدوات الشبكات الاجتماعية (SNT) في مجال عمل الشركات الصغيرة والمتوسطة (SMEs). تم انجاز البحث الحالي في مجال الصناعة والتسويق الغذائي بمنطقة نينوى - العراق. اختار الباحث تطبيق فيسبوك أداة للشبكة الاجتماعية، والذي يمثل المتغير المستقل. في حين إن المتغيرات التابعة هي كل من الاحتفاظ بالزبون ومشاركة الزبون. تم إعداد استبيان قياسي لجمع البيانات من العينات. وتم تحليل البيانات التي تم جمعها باستخدام حزمة برامج SPSS-20. وقد ثبت أن استخدام تطبيق فيسبوك أداة من أدوات شبكات التواصل الاجتماعي سيزيد من فاعلية العملية الترويجية وايضاً تحفيز المستهلكين من أجل الاندماج في الصناعة ذات العلاقة. توضح النتائج أيضا أن هناك علاقة ارتباط وأثر بين استخدام ادوات شبكات التواصل الاجتماعي وكلا من الاحتفاظ بالزبون ومشاركة الزبون.
Keywords
الشبكات الاجتماعية ، أدوات الشبكات الاجتماعية ، مشاركة والاحتفاظ بالزبائن ، المشاريع الصغيرة والمتوسطة.