Abstract
The potential development in business environment today requires from company to increase the knowledge competency for its employees who enable them to developing their creative thinking skills in order to achieve the excellence knowledge and obtain competitive advantage. Aforementioned, the research aim to measure the responsiveness ratio and conformity for the employees answers within the company under research, then determine the correlation relationship and effects between the concepts of knowledge company and the creative thinking in depending on research hypothesis .The research concluded many conclusions the major of its there is a clear significant correlation relationship and effect between the research variables in the company under research, in addition that the company have an acceptable knowledge concerning about knowledge competency.
Keywords
competitive advantages
creative thinking
human capital
Knowledge Competency
Abstract
يقتضي واقع الحال في ظل التطور الهائل لبيئة الأعمال، أن تسعى الشركات إلى رفع مستوى الكفاءة المعرفية لإفرادها العاملين وبما يمكنها من تنمية مهارات التفكير الابتكاري لديهم، لينتهي الأمر بتحقيق التفوق المعرفي والحصول على ميزة تنافسية للشركات، واتساقاً مع ما تقدم، فقد هدف البحث إلى قياس نسب الاستجابة ودرجة الانسجام لإجابات الأفراد في الشركة المبحوثة قدر تعلق الأمر بمتغيري البحث، ومن ثم تحديد علاقة الارتباط والأثر بين متغيري الكفاءة المعرفية والتفكير ألابتكاري. وقد توصل البحث إلى جملة من النتائج كان أبرزها: إن للكفاءة المعرفية علاقة ارتباط وتأثيرا معنويا واضحا في قدرتها على تنمية مهارات التفكير الابتكاري على مستوى الشركة المبحوثة، فضلاً عن أن للشركة المبحوثة معرفة مقبولة عن أهمية الكفاءة المعرفية.
Keywords
المعرفة، الكفاءة المعرفية، التفكير الابتكاري، رأس المال البشري.