Abstract
The language of literature reveals emotions that a reader does not stop with at the threshold of utilitarian communication, but rather goes beyond to the aesthetics of expression. Aesthetics that contains an emotional intensification, which a reader is not neutral with. Based on this understanding, this research aims to monitor the stylistic features of the poem - “The Day Has Gone", by the poet Badr Shaker Al-Sayyab, in order to identify the most prominent linguistic mechanisms. Those mechanisms transferred language from the informative level to the aesthetic one, which the semantics are framed by reflections. Reflections that decorate an expressive suggestive image by envisioning a space for interpretation that permits movement in the spaces of the text.
Keywords
Keywords: Language
Literature and Aesthetics
Abstract
تبوح اللغة الأدبيّة بانفعالات لا يقف معها القارئ عند عتبة التواصل النفعي، بل يتعداه إلى جماليات التعبير التي تكتنز تكثيفا شعوريا لا يكون معها القارئ محايدا، وتأسيسا على الفهم يرمي هذا البحث إلى رصد الملامح الأسلوبية في قصيدة رحل النهار للشاعر بدر شاكر السياب من أجل الوقوف على أبرز الآليّات اللغوية التي نقلت اللغة من المستوى الإخباري الى المستوى الجمالي التعبيري الذي تتأطر معه الدلالات بانعكاسات تشكّل صورة إيحائية معبّرة من خلال تصوّر مساحة للتأويل تبيح التنقّل في فضاءات النص من خلال رصد الملامح الأسلوبية ودلالتها من طريق البناء الصوتي والتركيبي للقصيدة.
Keywords
الكلمات المفتاحية:اللغة والادب والتعابير الجمالية