Abstract
This paper examines the change in planning pattern In Lebanon, which relies on vehicles as a semi-single mode of transport, and directing it towards re-shaping the city and introducing concepts of \\\\"smooth or flexible\\\\" mobility in its schemes; the concept of a \\\\"compact city\\\\" with an infrastructure based on a flexible mobility culture. Taking into consideration environmental, economical and health risks of the existing model, the paper focuses on the four foundations of the concepts of \\\\"city based on culture flexible mobility, \\\\"and provides a SWOT analysis to encourage for a shift in the planning methodology.
Keywords
Integrated City - Road Network - The System Is Full - Cities - Performance – Impact
Abstract
تتناول هذه الورقة، البحث في تغيير ثقافة التخطيط في لبنان، الذي يعتمد على المركبات كوسيلة تنقل شبه وحيدة، وتوجيهه نحو إعادة صياغة المدينة وإدخال مفاهيم التنقل \\\\"السلس أو المرن\\\\" في مخططاته؛ والإنطلاق أكثر إلى مفهوم \\\\"المدينة المدمجة\\\\" ذات البنية التحتية الملائمة. إنطلاقاً من لحظ المخاطر البيئية والإقتصادية والصحية للنموذج القائم حالياً، تركز الورقة على الأسس الأربعة لمفاهيم\\\\"مدينة قائمة على ثقافة التنقل المرن\\\\"، وتقدم تحليلاً رباعياً في تعليل أهمية الدفع نحو عملية التحول في منهجية التخطيط
Keywords
المركبات، مدينة مدمجة، شبكة الطرق، النظام الممتلىء، تجارب مدن، الأداء، الأثر.