Abstract
The two researchers aim in this research to find out the impact of the employee’s voice in the Directorate of National Card Affairs , Through the main axes of (participation, containment), and the extent of their contribution to achieving simplification of administrative procedures, The research problem that was reached was represented by the preliminary exploratory study that was conducted in the surveyed directorate . There is a weakness in simplifying the approved procedures, and the Directorate of National Card Affairs has been selected
The Directorate of Civil Status, Passports and Residence in the Ministry of Interior gathered for the research, and the research sample was selected of the employees working in the surveyed directorate, their number reached (216) employees, It was tested with a set of statistical tools suitable for the study represented by (weighted mean, relative importance, rank correlation coefficient (Spearman), coefficient of determination (R²), factor analysis, and standard deviation) , and to achieve hypotheses testing, The researchers used the descriptive analytical method, and the questionnaire was relied on as a tool for data collection about visits, field coexistence, direct observation, and the collection of a lot of data through realistic diagnosis in order to achieve this, a main hypothesis was classified, from which (2) sub-hypothesis were categorized.
The researchers reached a set of results, perhaps the most prominent of which is the existence of an influence relationship between the employee's voice in simplifying the administrative procedures, and that the current procedures need to be simplified more in a way that suits the aspirations the future of the researched directorate, and this was confirmed in the practical aspect.
The Directorate of Civil Status, Passports and Residence in the Ministry of Interior gathered for the research, and the research sample was selected of the employees working in the surveyed directorate, their number reached (216) employees, It was tested with a set of statistical tools suitable for the study represented by (weighted mean, relative importance, rank correlation coefficient (Spearman), coefficient of determination (R²), factor analysis, and standard deviation) , and to achieve hypotheses testing, The researchers used the descriptive analytical method, and the questionnaire was relied on as a tool for data collection about visits, field coexistence, direct observation, and the collection of a lot of data through realistic diagnosis in order to achieve this, a main hypothesis was classified, from which (2) sub-hypothesis were categorized.
The researchers reached a set of results, perhaps the most prominent of which is the existence of an influence relationship between the employee's voice in simplifying the administrative procedures, and that the current procedures need to be simplified more in a way that suits the aspirations the future of the researched directorate, and this was confirmed in the practical aspect.
Keywords
Employee's voice، Simplify administrative procedures
Abstract
يهدف الباحثان في هذا البحث الى معرفة مدى تأثير صوت الموظف في مديرية شؤون البطاقة الوطنية
من خلال المحاور الاساسية والمتمثلة بـ (المشاركة ، الاحتواء) ،ومدى مساهمتها في تحقيق تبسيط الاجراءات الادارية . وتمثلت مشكلة البحث التي تم التوصل اليها من خلال الدراسة الاستطلاعية الاولية التي اجريت في المديرية.المبحوثة، بوجود ضعف في تبسيط الاجراءات المعتمدة ، وتم اختيار مديرية شؤون البطاقة الوطنية التابعة لمديرية الاحوال المدنية والجوازات والاقامة في وزارة الداخلية مجتمعاً للبحث ، وتم اختيار عينة البحث
من الموظفين العاملين في المديرية المبحوثة وبلغ عددهم (216) موظفاً واختبرت بمجموعة من الأدوات الإحصائية المناسبة للدراسة تمثلت بــ (الوسط الحسابي الموزون، والاهمية النسبية، ومعامل ارتباط الرتب (سبيرمان) ، ومعامل التحديد (R²)، والتحليل العاملي، والانحراف المعياري ) .
و لتحقيق اختبار الفرضيات استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي ، وتم الاعتماد على استمارة الاستبانة كأداة لجمع البيانات ، فضلاً عن الزيارات والمعايشة الميدانية والملاحظة المباشرة وتجميع الكثير من البيانات من خلال التشخيص الواقع الفعلي للمديرية المبحوثة ، ولتحقيق ذلك صنفت فرضية رئيسة تفرعت منها ( 2) فرضية فرعية .
وتوصل الباحثان الى مجموعة من النتائج ، لعل ابرزها وجود علاقة تأثير بين صوت الموظف
في تبسيط الاجراءات الادارية ، وان الاجراءات الحالية بحاجة الى تبسيط اكثر بشكل يتلائم مع الطموحات
المستقبلية للمديرية المبحوثة وهذا ما تم تأكيده في الجانب العملي .
من خلال المحاور الاساسية والمتمثلة بـ (المشاركة ، الاحتواء) ،ومدى مساهمتها في تحقيق تبسيط الاجراءات الادارية . وتمثلت مشكلة البحث التي تم التوصل اليها من خلال الدراسة الاستطلاعية الاولية التي اجريت في المديرية.المبحوثة، بوجود ضعف في تبسيط الاجراءات المعتمدة ، وتم اختيار مديرية شؤون البطاقة الوطنية التابعة لمديرية الاحوال المدنية والجوازات والاقامة في وزارة الداخلية مجتمعاً للبحث ، وتم اختيار عينة البحث
من الموظفين العاملين في المديرية المبحوثة وبلغ عددهم (216) موظفاً واختبرت بمجموعة من الأدوات الإحصائية المناسبة للدراسة تمثلت بــ (الوسط الحسابي الموزون، والاهمية النسبية، ومعامل ارتباط الرتب (سبيرمان) ، ومعامل التحديد (R²)، والتحليل العاملي، والانحراف المعياري ) .
و لتحقيق اختبار الفرضيات استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي ، وتم الاعتماد على استمارة الاستبانة كأداة لجمع البيانات ، فضلاً عن الزيارات والمعايشة الميدانية والملاحظة المباشرة وتجميع الكثير من البيانات من خلال التشخيص الواقع الفعلي للمديرية المبحوثة ، ولتحقيق ذلك صنفت فرضية رئيسة تفرعت منها ( 2) فرضية فرعية .
وتوصل الباحثان الى مجموعة من النتائج ، لعل ابرزها وجود علاقة تأثير بين صوت الموظف
في تبسيط الاجراءات الادارية ، وان الاجراءات الحالية بحاجة الى تبسيط اكثر بشكل يتلائم مع الطموحات
المستقبلية للمديرية المبحوثة وهذا ما تم تأكيده في الجانب العملي .
Keywords
يهدف الباحثان في هذا البحث الى معرفة مدى تأثير صوت الموظف في مديرية شؤون البطاقة الوطنية من خلال المحاور الاساسية والمتمثلة بـ (المشاركة ، الاحتواء) ،ومدى مساهمتها في تحقيق تبسيط الاجراءات الادارية . وتمثلت مشكلة البحث التي تم التوصل اليها من خلال الدراسة الاستطلاعية الاولية التي اجريت في المديرية.المبحوثة، بوجود ضعف في تبسيط الاجراءات المعتمدة ، وتم اختيار مديرية شؤون البطاقة الوطنية التابعة لمديرية الاحوال المدنية والجوازات والاقامة في وزارة الداخلية مجتمعاً للبحث ، وتم اختيار عينة البحث من الموظفين العاملين في المديرية المبحوثة وبلغ عددهم (216) موظفاً واختبرت بمجموعة من الأدوات الإحصائية المناسبة للدراسة تمثلت بــ (الوسط الحسابي الموزون، والاهمية النسبية، ومعامل ارتباط الرتب (سبيرمان) ، ومعامل التحديد (R²)، والتحليل العاملي، والانحراف المعياري ) . و لتحقيق اختبار الفرضيات استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي ، وتم الاعتماد على استمارة الاستبانة كأداة لجمع البيانات ، فضلاً عن الزيارات والمعايشة الميدانية والملاحظة المباشرة وتجميع الكثير من البيانات من خلال التشخيص الواقع الفعلي للمديرية المبحوثة ، ولتحقيق ذلك صنفت فرضية رئيسة تفرعت منها ( 2) فرضية فرعية . وتوصل الباحثان الى مجموعة من النتائج ، لعل ابرزها وجود علاقة تأثير بين صوت الموظف في تبسيط الاجراءات الادارية ، وان الاجراءات الحالية بحاجة الى تبسيط اكثر بشكل يتلائم مع الطموحات المستقبلية للمديرية المبحوثة وهذا ما تم تأكيده في الجانب العملي .