Abstract
The current research aims to find out the degree to which the principles of structural theory are included in biology textbooks for the middle school level and the extent to which teachers practice them for the academic year (2022-2023), which required the researchers to build research tools after reviewing the relevant previous studies, and a list was prepared The principles of the constructivist theory that must be available in the books of biology for the preparatory stage, and it consisted of (7) principles, which were distributed on (15) sub-indicators. The classroom, evaluation) and the researchers used the descriptive approach. Among the results of the researchers was that the inclusion of the principles of constructivist theory was uneven in all books, as all books achieved unequal percentages, as the book of Biology for the sixth grade of middle school achieved the highest iterations by (712) and by a percentage of (52.62%), and this percentage is considered average. It was followed by the two books of Biology for the fifth and fourth grades, with a low percentage, as the repetitions of the fourth preparatory book reached (333), with a percentage of (24.61%). As for the repetitions of the fifth preparatory book, it amounted to (303), with a percentage of (22.39%), and this percentage is considered low for writers. Among the results reached by the researchers is that the degree of biology teachers\' practice for the middle school stage came in medium percentages, as the total weighted average reached (2.191) and the total relative weight reached (43.80%). Low in biology textbooks for middle school, and the need to train biology teachers to employ constructivist education in teaching, through preparing training programs based on constructivist ideas and applying them in the classroom environment.
Keywords
)principles of constructivist theory
the extent of teachers' practice(.
Abstract
يهدف البحث الحالي إلى معرفة درجة تضمن مبادئ النظرية البنائية في كتب علم الاحياء للمرحلة الاعدادية ومدى ممارسة المدرسين لها للعام الدراسي (2022- 2023)، مما وجب على الباحثان ببناء ادوات البحث بعد اطلاعهما على الدراسات السابقة ذات الصلة و تم إعداد قائمة بمبادئ النظرية البنائية التي يجب توافرها في كتب علم الاحياء للمرحلة الاعدادية ، وقد تألفت من (7) مبادئ ، تم توزيعها على (15) مؤشر فرعي وكذلك قام الباحثان بأعداد الاستبانة من (30) فقرة موزعة على اربع مجالات ( التخطيط ، التهيئة والتمهيد ، التفاعل الصفي ، التقويم ) واستخدم الباحثان المنهج الوصفي ومن نتائج التي توصل اليها الباحثان ان تضمين مبادئ النظرية البنائية جاءت متفاوتة في جميع الكتب حيث حققت الكتب جميعها نسب غير متساوية حيث حقق كتاب الاحياء للصف السادس الاعدادي اعلى التكرارات بواقع (712) وبنسبة مئوية( 52,62%) وتعد هذه النسبة متوسطة التضمين، تم تلاه كتابي الاحياء للصفين الخامس والرابع بنسبه منخفضة اذ بلغ تكرارات كتاب الرابع الاعدادي( 333 ) و بنسبة مئوية( 24,61% ) اما تكرارات كتاب الخامس الاعدادي فبلغت( 303) وبنسبة مئوية( 22,39%) وتعد هذه النسبة للكتابين منخفضة. ومن النتائج التي توصل اليها الباحثان هي ان درجة ممارسة مدرسي علم الاحياء للمرحلة الاعدادية جاءت بنسب متوسطة اذ بلغ الوسط المرجح الكلي (2,191) والوزن النسبي الكلي بلغ ( 43,80%)، في ضوء ذلك أوصاه الباحثان التركيز على مبادئ النظرية البنائية التي جاءت بنسب منخفضة في كتب علم الاحياء للمرحلة الاعدادية، وضرورة تدريب مدرسي علم الاحياء على توظيف التعليم البنائية في التدريس، من خلال إعداد برامج تدريبية قائمة على الأفكار البنائية وتطبيقها في البيئة الصفية.
Keywords
(مبادئ النظرية البنائية ، مدى ممارسة المدرسين).