Abstract
This research explores the issue of linguistic duality in the literary works of the poet Hazem Al-Tamimi, highlighting it as one of the most significant topics in sociolinguistics discussed in literary criticism, profoundly impacting human life in both practical and intellectual aspects.
The study, employing a descriptive-analytical approach, is divided into two main axes: The first axis extensively covers the poet's biography and literary output, as well as his poetic culture. The second axis focuses on studying the use of colloquial dialects in his poetic texts and reveals the linguistic duality between formal and colloquial Arabic. The poet incorporates numerous common vernacular terms in his poetry collection "Letters Resembling Rain". The research concludes with a summary of the researcher's key findings.
The study, employing a descriptive-analytical approach, is divided into two main axes: The first axis extensively covers the poet's biography and literary output, as well as his poetic culture. The second axis focuses on studying the use of colloquial dialects in his poetic texts and reveals the linguistic duality between formal and colloquial Arabic. The poet incorporates numerous common vernacular terms in his poetry collection "Letters Resembling Rain". The research concludes with a summary of the researcher's key findings.
Abstract
يطــرح هــذا البحــث قــضية الازدواجيــة اللغويــة فــي نتاج الشاعر حازم التميمي، بوصفها واحــدة مــن أهــم قــضايا علــم اللغــة الاجتماعي المطروحة في الساحة النقدية، وأكثرها مساساً بحياة الإنسان بجانبيها العملي والعلمـي.
وينقـسم البحث الذي يتخذ من المنهج الوصفي التحليلي سبيلاً لإثبات ظاهرة الازدواج اللغوي إلى محورين رئيـسين : شمل المحور الأول تفصيلاً لسيرة الشاعر ونتاجه الأدبي، ثم عرّج على ثقافته الشعرية، فيما اهتم المحور الثاني بدراسة توظيف اللهجات العاميّة في نصوصه الشعرية، والكشف عن ازدواجية اللغة الشعرية بين الفصيح والعامة عبر توظيف الشاعر لعدد غير قليل من المفردات الشعبية الشائعة في قصائده الشعرية ضمن ديوان" الأحرف المشبّهة بالمطر"، لينتهي البحث بخاتمة تضمنت أبرز ما توصل إليها الباحث.
وينقـسم البحث الذي يتخذ من المنهج الوصفي التحليلي سبيلاً لإثبات ظاهرة الازدواج اللغوي إلى محورين رئيـسين : شمل المحور الأول تفصيلاً لسيرة الشاعر ونتاجه الأدبي، ثم عرّج على ثقافته الشعرية، فيما اهتم المحور الثاني بدراسة توظيف اللهجات العاميّة في نصوصه الشعرية، والكشف عن ازدواجية اللغة الشعرية بين الفصيح والعامة عبر توظيف الشاعر لعدد غير قليل من المفردات الشعبية الشائعة في قصائده الشعرية ضمن ديوان" الأحرف المشبّهة بالمطر"، لينتهي البحث بخاتمة تضمنت أبرز ما توصل إليها الباحث.