Abstract
The study aimed to reveal the educational values included in the English language textbook for the first intermediate grade of Islamic secondary schools. The study relied on the descriptive approach, and the study population was the English language textbook for the first intermediate grade, which is the same as the study sample. The study tool, which is the questionnaire No. (1), was applied from the point of view of (90) teachers after presenting it to the experts. Educational values were identified, which included six areas: (faith and moral values, social values, national values, recreational and aesthetic values, health and environmental values, and scientific and cultural values) and the validity and reliability of the tool was extracted. The researcher used percentages and frequencies as statistical methods to process the data.
The results of the study showed that (the field of faith and moral values in the English language textbook for the first intermediate grade in Islamic secondary schools came in first place (78.33%), national values came in second place (70.67%), and social values came in third place (70%). Recreational and aesthetic values ranked fourth (55.33%),and also scientific and cultural values ranked fourth (55.33%), and finally health and environmental values ranked fifth (54.67).The results also showed that the values in the English language textbook are unorganized and unbalanced.
The results of the study showed that (the field of faith and moral values in the English language textbook for the first intermediate grade in Islamic secondary schools came in first place (78.33%), national values came in second place (70.67%), and social values came in third place (70%). Recreational and aesthetic values ranked fourth (55.33%),and also scientific and cultural values ranked fourth (55.33%), and finally health and environmental values ranked fifth (54.67).The results also showed that the values in the English language textbook are unorganized and unbalanced.
Keywords
)educational values
English Language
Islamic secondary schools)
Abstract
هدفت الدراسة الى الكشف عن القيم التربوية المتضمنة في كتاب اللغة الانكليزية للصف الاول المتوسط للثانويات الاسلامية ، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، وكان مجتمع الدراسة كتاب اللغة الانكليزية للصف الاول المتوسط ، وهو نفسَهُ عينة الدراسة. وقد تم تطبيق اداة الدراسة وهي الاستبانة ملحق (1) من وجهة نظر (90) مدرس ومدرسة بعد عرضها على الخبراء، حيث تم تحديد القيم التربوية والتي اشتملت على ست مجالات هي ( القيم الايمانية والاخلاقية والقيم الاجتماعية والقيم الوطنية والقيم الترويحية والجمالية والقيم الصحية والبيئية والقيم العلمية والثقافية ) وتم استخراج صدق الاداة وثباتها ، وقد استخدمت الباحثُة النسبَ المِئويةَ والتكرارات بوصفها أساليبَ إحصائية لمعالجةِ البيانات.
وقد أظهرت نتائجُ الدراسة أنَّ (مجال القيم الايمانية والاخلاقية في كتاب اللغة الانكليزية للصف الاول المتوسط في الثانويات الاسلامية جاءت بالمرتبة الاولى (78,33%) وجاءت القيم الوطنية بالمرتبة الثانية (70,67%) ، والقيم الاجتماعية بالمرتبة الثالثة (70%)، والقيم الترويحية والجمالية بالمرتبة الرابعة (55,33%) وايضاً القيم العلمية والثقافية بالمرتبة الرابعة (55,33%) وأخيراً القيم الصحية والبيئية بالمرتبة الخامسة (54,67). وأظهرت النتائجُ أيضًا أنَّ القيمَ في كتابِ اللغة الانكليزية غير منظمةٍ وغير مُتوازنة.
وقد أظهرت نتائجُ الدراسة أنَّ (مجال القيم الايمانية والاخلاقية في كتاب اللغة الانكليزية للصف الاول المتوسط في الثانويات الاسلامية جاءت بالمرتبة الاولى (78,33%) وجاءت القيم الوطنية بالمرتبة الثانية (70,67%) ، والقيم الاجتماعية بالمرتبة الثالثة (70%)، والقيم الترويحية والجمالية بالمرتبة الرابعة (55,33%) وايضاً القيم العلمية والثقافية بالمرتبة الرابعة (55,33%) وأخيراً القيم الصحية والبيئية بالمرتبة الخامسة (54,67). وأظهرت النتائجُ أيضًا أنَّ القيمَ في كتابِ اللغة الانكليزية غير منظمةٍ وغير مُتوازنة.
Keywords
(القيم التربوية ، اللغة الانكليزية ، الثانويات الاسلامية).