Abstract
It is obvious to any researcher that the relationship of religion other humanitarian activities, art, science, philosophy, politics ... These relationships are as old as the man once again be the opposite and complementary ... Each of these cases, if the ills and the date. And music as an art form several dimensions, including the religious dimension. There is no one position at each of looking at music into religion, some of them make it a way to God and some of them saw an obstacle in the way.
What I present here is limited to a certain period of time, old if we set in the third or fourth century AH, a new continuous if Slkhanaha account of time. It was a legitimate concern of religious or present at both touched on the music in the Islamic environment, given the prevalence of the idea of prohibition, although not agreed. And like any of the issues have a similar text was governed by a religious scholar and the biography and history of trying to find what supports the idea, whether a researcher or Mgta or promoter or convinced.
What I present here is limited to a certain period of time, old if we set in the third or fourth century AH, a new continuous if Slkhanaha account of time. It was a legitimate concern of religious or present at both touched on the music in the Islamic environment, given the prevalence of the idea of prohibition, although not agreed. And like any of the issues have a similar text was governed by a religious scholar and the biography and history of trying to find what supports the idea, whether a researcher or Mgta or promoter or convinced.
Abstract
لا يخفى على أي باحث أن للدين علاقة بالأنشطة الإنسانية الأخرى، بالفن، العلم، الفلسفة، السياسة... وهذه العلاقات قديمة قدم الإنسان، مرةً تكون متضادة وأخرى متكاملة... ولكل حال من تلك الأحوال عللٌ وتاريخ. وللموسيقى بوصفها فناً من الفنون أبعادٌ عدة، منها البعد الديني. وليس هناك من موقف واحد عند كل من نظر إلى الموسيقى بعين الدين، فمنهم من جعلها طريقاً للإله ومنهم من رآها عائقاً في ذلك الطريق.
ما أقدمه هنا محصور في حقبة زمنية معينة، قديمة إذا وضعناها في القرن الثالث أو الرابع الهجري، جديدة مستمرة إذا سلخناها من حساب الزمان. لقد كان الهاجس الديني أو الشرعي موجوداً عند كل من تطرق إلى الموسيقى في البيئة الإسلامية، نظراً لشيوع فكرة التحريم وإن كانت غير متفق عليها. وكأية مسألة من المسائل المشابهة لها كان الباحث محكوماً بنص ديني وسيرة وتاريخ يحاول أن يجد فيها ما يؤيد فكرته، سواء كان باحثاً أو مغالطاً أو مروجاً أو مقتنعاً.
ما أقدمه هنا محصور في حقبة زمنية معينة، قديمة إذا وضعناها في القرن الثالث أو الرابع الهجري، جديدة مستمرة إذا سلخناها من حساب الزمان. لقد كان الهاجس الديني أو الشرعي موجوداً عند كل من تطرق إلى الموسيقى في البيئة الإسلامية، نظراً لشيوع فكرة التحريم وإن كانت غير متفق عليها. وكأية مسألة من المسائل المشابهة لها كان الباحث محكوماً بنص ديني وسيرة وتاريخ يحاول أن يجد فيها ما يؤيد فكرته، سواء كان باحثاً أو مغالطاً أو مروجاً أو مقتنعاً.