Abstract
Stylistic studies that address the phonetic level in poetic texts are manifested within what are called (special musical phenomena), which are phenomena that aim to provide a stylistic (aesthetic, psychological) analysis of the texts that monitors the structure of the sounds and the internal rhythm of the poem, as well as the relationship between the sound resulting from those phonemes and the meaning. This study dealt with the musical aspects that Al-Shabrawi used in his poems. To enrich the meaning by adding rhythm to it, as these aspects are not interjected into the poem, but rather interact with the sea and the rhyme, and derive their musical specificity from them. Because music is an essential element in Arabic poetry, which achieves creativity and influence at the same time, and these manifestations include: inlay, interlacing, rotation, and the miraculous response to the breasts.
Keywords
keywords : Stylistics - Al Shabrawy - Music – Rhythm
Abstract
تَتَـجلى الدراسات الأُسلوبية التي تُعالج المُستوى الصوتي في النصوص الشعرية ضمن ما يُسمّى (الظواهر الموسيقية الخاصـة)، وهي الظواهر التي تروم إلى تقديمِ تحليل أُسـلوبـي (جمالي، نفسي) للنصوص تَــرصدُ بنيـة الأصوات والإيـقـاع الداخلي للقصيدةِ، فضلًا عن العلاقـةِ بين الصوت الناجم من تلك الفونيمات والمعنى، فقد تناولت هذهِ الدراسة المظاهر الموسيقية التي وظفهـا الشبراوي في قصائدهِ؛ لإغناءِ الدلالة بإضفاءِ الإيقاع عليها، إذ إنَّ هذهِ المظاهر ليستْ مُقحمة على القصيدةِ، وإنَّما مُتفاعلة مع البحر والقافية، وتستمدُ خصوصيتها الموسيقية منهما؛ لأنَّ الموسيقى عنصرٌ أساسي في الشعرِ العربي، مما يُحققُ لهُ الإبداع والتأثير في آنٍ واحد، ومن هذهِ المظاهر: الترصيع، والتصريع، ورد الأعجاز على الصدورِ .
Keywords
الكلمات المفتاحية : الأسلوبية – الشبراوي – الموسيقى – الإيقاع