Abstract
Abstract:
Poetry in the third millennium constitutes an aspect of modernity، due to the poetic forms presented by the innovators. So ، they depended on something other than vocabulary and brought what is outside the linguistic lexicon to make it an impulse and integral part of the poetic text. The most important experience is that of the Iraq poet Ali Al-Imara ، in which he combined photography with poetry to come up with he called (Poem - picture)، coining this term from (picture + poem). As such، the dominant features changed during the process of reception، and before the recipient, there are two texts in one. That is، there is a particularity to receive such texts، where the recipient engages in an adventure of reading them to discover a new meaning via the significations presented.
Poetry in the third millennium constitutes an aspect of modernity، due to the poetic forms presented by the innovators. So ، they depended on something other than vocabulary and brought what is outside the linguistic lexicon to make it an impulse and integral part of the poetic text. The most important experience is that of the Iraq poet Ali Al-Imara ، in which he combined photography with poetry to come up with he called (Poem - picture)، coining this term from (picture + poem). As such، the dominant features changed during the process of reception، and before the recipient, there are two texts in one. That is، there is a particularity to receive such texts، where the recipient engages in an adventure of reading them to discover a new meaning via the significations presented.
Keywords
Ali Al-Imara Poetry
and written text
Keywords: An adventure of reading Poems
Picture + Poem
The visual text
Abstract
المستخلص:
يشكل الشعر في الألفية الثالثة مظهراً من مظاهر الحداثة، نتيجة الأشكال الشعرية التي يطرحها المبدعون، فاستعانوا بغير المفردات وجلب ما هو خارج عن المفردة اللغوية لجعله حافزاً وجزءً لا يتجزأ من النص الشعري، ومن أهم هذه التجارب هي تجربة الشاعر العراقي علي الإمارة التي جمع فيها بين فن الصورة الفوتوغرافية والقصيدة وأطلق على قصيدته مصطلح (القصورة) ناحتاً هذا المصطلح من لفظتين (صورة + قصيدة)، فتغير الثابت في عملية التلقي، وأصبح المتلقي أمام نصيّن في جسد واحد، وغدت هنا خصوصية لتلقي هكذا نصوص يدخل المتلقي في مغامرة قراءتها لاكتشاف معنى جديد من خلال الدلالات المطروحة.
يشكل الشعر في الألفية الثالثة مظهراً من مظاهر الحداثة، نتيجة الأشكال الشعرية التي يطرحها المبدعون، فاستعانوا بغير المفردات وجلب ما هو خارج عن المفردة اللغوية لجعله حافزاً وجزءً لا يتجزأ من النص الشعري، ومن أهم هذه التجارب هي تجربة الشاعر العراقي علي الإمارة التي جمع فيها بين فن الصورة الفوتوغرافية والقصيدة وأطلق على قصيدته مصطلح (القصورة) ناحتاً هذا المصطلح من لفظتين (صورة + قصيدة)، فتغير الثابت في عملية التلقي، وأصبح المتلقي أمام نصيّن في جسد واحد، وغدت هنا خصوصية لتلقي هكذا نصوص يدخل المتلقي في مغامرة قراءتها لاكتشاف معنى جديد من خلال الدلالات المطروحة.
Keywords
الكلمات المفتاحية: خصوصية التلقي، القصورات، شعر علي الامارة ، قصيدة وصورة، النص المرئي والنص المكتوب