Abstract
research
The aim of the present research is to investigate the impact of the cognitive acceleration strategy on the achievement of second grade intermediate students and the development of their scientific thinking. To achieve the goal of the research has been formulated three null hypotheses, the experimental method was chosen with two sets of equivalence and post-test for achievement and tests before and after scientific thinking, applied research experiment in the first semester of the academic year (2019-2018). The research sample consisted of (61) students (31) for the experimental group and (30) for the control group, which were randomly selected. The research groups were rewarded with the following variables (the age of the students
The aim of the present research is to investigate the impact of the cognitive acceleration strategy on the achievement of second grade intermediate students and the development of their scientific thinking. To achieve the goal of the research has been formulated three null hypotheses, the experimental method was chosen with two sets of equivalence and post-test for achievement and tests before and after scientific thinking, applied research experiment in the first semester of the academic year (2019-2018). The research sample consisted of (61) students (31) for the experimental group and (30) for the control group, which were randomly selected. The research groups were rewarded with the following variables (the age of the students
Keywords
: cognitive acceleration strategy
Abstract
هدف البحث الحالي الى التحقق مـن اثر استـراتيجيـة التـسريع المـعرفـي فـي تحصيل طالبات الصف الثاني المتوسط وتنميـة تفـكيـرهن العلمي . ولتحقيق هدف البحث جرى صيـاغة ثلاث فرضـيـات صفريـة ,تم أختيـار المـنهج التجريبي ذا المـجمـوعتيـن المتكافئة والاختبار البعدي للتحصيل والاختباريـن القبلي والبعدي للتفـكيـر العلمي , طبقت تجربة البحث فـي الفصل الدراسي الاول مـن العام الدراسي (2019-2018) م . تكونت عيـنة البحث مـن (61) طالبة بواقع (31) طالبة للمـجمـوعة التجريبيـة و(30) طالبة للمـجمـوعة الضابطة واللاتي جرى اختيارهن عشوائيـا. وكوفئت مـجمـوعتا البحث بالمتغيـرات الاتيـة (العمر الزمـني للطلبة محسوبا بالأشهر , الذكاء , مقياس التفـكيـر العلمي , مستوى التحصيل الدراسي للوالديـن ) . اعدت اغراضا سلوكيـة للمادة العلميـة , تكونت بصورتها النهائيـة مـن (90) هدفا سلوكيـا , وفـي ضوء هذه الأهداف تم اعداد (50) خطة تـدريـسيـة بعد التأكد مـن صلاحيتها بعرضها على مـجمـوعة مـن الخبراء والمحكميـن . أعد الباحث اداتيـن للبحث, الاختبار التحصيلي ومقياس التفـكيـر العلمي , تألف الاختبار التحصيلي مـن(40) فقرة مـوضوعيـة مـن نوع الاختيـار مـن متعدد بأربعة بدائل .تم التحقق مـن صدقه وخصائصه السايكومتـريـة (مـعامل سهولة وصعوبة فقراته والقوة التمييزيـة وفعاليـة البدائل الخاطئة وتم أيجاد ثبات فقراته بأعتماد مـعادلة الفا- كرونباخ اذ بلغ (0.95). اما مقياس التفـكيـر العلمي فقد تألف مـن (5) مهارات هي (تحديد المشكلة ، اختيار الفروض ، اختبار صحة الفروض، التفسير ، التعميم), وزعت الفقرات على المهارات المذكورة بالتـساوي
Keywords
استرتيجية التسريع