Abstract
Abstract:
Abdo Khal, a Saudi Arabian writer, issued a set of novels and collections of stories by which we can see the effect of the textual thresholds in referring to their hidden and clear internal manifestations. During the second Gulf crisis in the early nineties of the twentieth century, those thresholds showed a clear correlation between the text and what it refers to. Thus, the icon (the portrait) revealed the secrets and significance of the novel, and it used the black and beige colours to clarify their deposits on the case. As well as the title of the novel, the name of the author, the publishing house that published the novel, and finally the literary genre of the artwork of the novel. All of these thresholds were significant, confirming what the writer started from referring to that we live in a state of barking in our official, social and even emotional relationships.
Abdo Khal, a Saudi Arabian writer, issued a set of novels and collections of stories by which we can see the effect of the textual thresholds in referring to their hidden and clear internal manifestations. During the second Gulf crisis in the early nineties of the twentieth century, those thresholds showed a clear correlation between the text and what it refers to. Thus, the icon (the portrait) revealed the secrets and significance of the novel, and it used the black and beige colours to clarify their deposits on the case. As well as the title of the novel, the name of the author, the publishing house that published the novel, and finally the literary genre of the artwork of the novel. All of these thresholds were significant, confirming what the writer started from referring to that we live in a state of barking in our official, social and even emotional relationships.
Keywords
الكلمات المفتاحية: العتبات النصية، عبدة خال، رواية نباح، السعودية، الدوال، السيميائية.
Abstract
الملخص:
أصدر الكاتب السعودي عبده خال مجموعة من الروايات والمجاميع القصصية التي يمكن أن نرى أثر العتبات النصية في الإشارة إلى مكنوناتها وتجلياتها الداخلية واضحة، إذ تستند روايته (نباح) – على سبيل التمثيل – إلى ما يعرف بالعتبات النصية التي توجهت إلى بيان السلبيات وأبانت عن الواقع العربي إبان أزمة الخليج الثانية في مستهل عقد التسعينيات من القرن العشرين. وقد أظهرت تلك العتبات تعالقاً واضحاً بين النص وبين ما يشير إليه؛ بحيث أبانت الأيقونة (اللوحة) عن مكامن ومغزى الرواية وقد استغلت اللونين الأسود والبئي في توضيح ترسباتهما على القضية. فضلا عن عنوان الرواية واسم المؤلف ودار النشر التي نشرت الرواية وأخيراً الجنس الأدبي للعمل الفني وهو الرواية. وكل تلك العتبات كانت ذات مغزى يؤكد ما انطلق منه الكاتب وهو أننا نعيش حالة نباح في علاقاتنا الرسمية والاجتماعية وحتى العاطفية.
أصدر الكاتب السعودي عبده خال مجموعة من الروايات والمجاميع القصصية التي يمكن أن نرى أثر العتبات النصية في الإشارة إلى مكنوناتها وتجلياتها الداخلية واضحة، إذ تستند روايته (نباح) – على سبيل التمثيل – إلى ما يعرف بالعتبات النصية التي توجهت إلى بيان السلبيات وأبانت عن الواقع العربي إبان أزمة الخليج الثانية في مستهل عقد التسعينيات من القرن العشرين. وقد أظهرت تلك العتبات تعالقاً واضحاً بين النص وبين ما يشير إليه؛ بحيث أبانت الأيقونة (اللوحة) عن مكامن ومغزى الرواية وقد استغلت اللونين الأسود والبئي في توضيح ترسباتهما على القضية. فضلا عن عنوان الرواية واسم المؤلف ودار النشر التي نشرت الرواية وأخيراً الجنس الأدبي للعمل الفني وهو الرواية. وكل تلك العتبات كانت ذات مغزى يؤكد ما انطلق منه الكاتب وهو أننا نعيش حالة نباح في علاقاتنا الرسمية والاجتماعية وحتى العاطفية.
Keywords
Abdo Khal
Barking
functions
Key words: Textual thresholds
Saudi Arabia
Semiotics