Abstract
The reality of the relationship Islam imposes on humans, as it is explained in the text of the Noble Quran, is not only spiritualhints, but an inherent legal structure and legally binding promises are followed. From the course of divine destiny, the family obtained the utmost care by creating human life, to be the first cell of human creation, and then from this first cell people multiply.
And what we explored in our research was parents' responsibility toward the family following separation from one of them from the other.
1Ensuring the development of a residential arrangement based on management by one of the two most stewardshipable partners to avoid chaos, disorder and conflict.
2-Explanation of the most correct of the sayings regarding what is meant by the two verses in the two different surahs, even if some of them are complementary to the other, then in Surat Al-Baqarah I meant the deceased daughter, and in Surat Al-Talaq I meant the daughter-in-law and the reactionary with the pregnant women, and each of them worked in its place without contradiction.
3- The mother's treatment of her child during the time of breastfeeding and taking care of him has been shown to lead to an improvement in his health, which is the function of instinct.
4-A warning against hurting others to the detriment of the newborn, since the generous sentence implants brotherhood, compassion and solidarity in spending between the members of that family
5- The custody of the family is based not only on material phenomena, but on the fear of God. If the hearts are right, that will straighten the relationship between the man and his family and children.
6- A divorced mother is a permanent divorce, if she wants to breastfeed her child for a similar reward, then no one has the right to prevent her from doing so, because she is more entitled to him than others, because of the severity of her pity on him, and at that time the father has no right to breastfeed another.
7- The world doesn't last anyway, and lifestyle turns from misery to ease and vice versa, so we have to work hard with contentment and conviction to congratulate a truly safe and stable life.
And what we explored in our research was parents' responsibility toward the family following separation from one of them from the other.
1Ensuring the development of a residential arrangement based on management by one of the two most stewardshipable partners to avoid chaos, disorder and conflict.
2-Explanation of the most correct of the sayings regarding what is meant by the two verses in the two different surahs, even if some of them are complementary to the other, then in Surat Al-Baqarah I meant the deceased daughter, and in Surat Al-Talaq I meant the daughter-in-law and the reactionary with the pregnant women, and each of them worked in its place without contradiction.
3- The mother's treatment of her child during the time of breastfeeding and taking care of him has been shown to lead to an improvement in his health, which is the function of instinct.
4-A warning against hurting others to the detriment of the newborn, since the generous sentence implants brotherhood, compassion and solidarity in spending between the members of that family
5- The custody of the family is based not only on material phenomena, but on the fear of God. If the hearts are right, that will straighten the relationship between the man and his family and children.
6- A divorced mother is a permanent divorce, if she wants to breastfeed her child for a similar reward, then no one has the right to prevent her from doing so, because she is more entitled to him than others, because of the severity of her pity on him, and at that time the father has no right to breastfeed another.
7- The world doesn't last anyway, and lifestyle turns from misery to ease and vice versa, so we have to work hard with contentment and conviction to congratulate a truly safe and stable life.
Abstract
إنَّ حقيقة الصلة التي يفرضها الإسلام للروابط الإنسانية كما أفصح عنه النص القرآني الكريم لا يكمن اكتفاؤها بالإشعاعات الروحية فحسب، بل يتبعها نظام قانوني محتم، وضمانات تشريعية ملزمة.
وقد نالت الأسرة العناية القصوى من مجرى القدر الإلهي بإقامة الحياة البشرية، لتكون أول خلية في الوجود البشري ليتكاثر الناس بعد ذلك من هذه الخلية الأولى. وكان مما تناولنه البحث واجب الوالدين تجاه الأسرة بعد افتراق أحدهما عن الآخر، ويمكن تلخيص أهم ما جاء فيه على ما يأتي:
1. الحرص على إقامة نظام بيت على أساس قوامة أحد الشريكين وهو الأقدر على القوامة، منعاً للفوضى والاضطراب والنزاع.
2. بيان الراجح من الأقوال في المقصود من الآيتين في السورتين المختلفتين، وإن كان بعضهما مكملاً للآخر، فالتي في سورة البقرة قصدت البائنة المبتوتة، وفي سورة الطلاق قصدت البائنة والرجعية مع الحوامل، وقد أعمل كل منهما في محله من دون تضاد.
3. ثبت أن عناية الأم بطفلها في أثناء إرضاعه ورعايته تؤدى إلى تحسن أحواله وهو مقتضى الفطرة، لا ما نراه اليوم في كثير من الأحيان تهاونهنّ في رضاعة الأولاد وسائر الشؤون.
4. التحذير من مضارة بعضهم للآخر بما ينعكس سلباً على المولود، فالجملة الكريمة تغرس معاني الإخاء والتراحم والتكافل بين أبناء الأسرة الواحدة في الإنفاق، وهكذا لا يضيع الطفل إن مات والده، فحقه مكفول وحق أمه في جميع الحالات.
5. قوامة الأسرة ليست بالظواهر المادية فحسب إنما بتقوى الله، فإذا صلحت القلوب استقامت العلاقة بين الرجل وأهله وأولاده، وإن حل العكس فسيكون الظلم مهما تكن الأحكام، ومهما يكن القضاء.
6. الأم المطلقة طلاقاً بائناً، إذا أرادت أن ترضع ولدها بأجر المثل، فليس لأحد أن يمنعها من ذلك، لأنها أحق به من غيرها، لشدة شفقتها عليه، وليس للأب أن يسترضع غيرها حينئذ.
والجميل من الأم المطلقة إرضاع الولد من غير أجرة. والجميل من الأب توفير الأجرة للأم للإرضاع.
7. الدنيا لا تدوم على حال، والأرزاق تتحول من عسر إلى يسر والعكس بالعكس، فعلينا الجد بالسعي مع الرضا والقناعة، لنهنأ بعيش كله أمان واطمئنان
وقد نالت الأسرة العناية القصوى من مجرى القدر الإلهي بإقامة الحياة البشرية، لتكون أول خلية في الوجود البشري ليتكاثر الناس بعد ذلك من هذه الخلية الأولى. وكان مما تناولنه البحث واجب الوالدين تجاه الأسرة بعد افتراق أحدهما عن الآخر، ويمكن تلخيص أهم ما جاء فيه على ما يأتي:
1. الحرص على إقامة نظام بيت على أساس قوامة أحد الشريكين وهو الأقدر على القوامة، منعاً للفوضى والاضطراب والنزاع.
2. بيان الراجح من الأقوال في المقصود من الآيتين في السورتين المختلفتين، وإن كان بعضهما مكملاً للآخر، فالتي في سورة البقرة قصدت البائنة المبتوتة، وفي سورة الطلاق قصدت البائنة والرجعية مع الحوامل، وقد أعمل كل منهما في محله من دون تضاد.
3. ثبت أن عناية الأم بطفلها في أثناء إرضاعه ورعايته تؤدى إلى تحسن أحواله وهو مقتضى الفطرة، لا ما نراه اليوم في كثير من الأحيان تهاونهنّ في رضاعة الأولاد وسائر الشؤون.
4. التحذير من مضارة بعضهم للآخر بما ينعكس سلباً على المولود، فالجملة الكريمة تغرس معاني الإخاء والتراحم والتكافل بين أبناء الأسرة الواحدة في الإنفاق، وهكذا لا يضيع الطفل إن مات والده، فحقه مكفول وحق أمه في جميع الحالات.
5. قوامة الأسرة ليست بالظواهر المادية فحسب إنما بتقوى الله، فإذا صلحت القلوب استقامت العلاقة بين الرجل وأهله وأولاده، وإن حل العكس فسيكون الظلم مهما تكن الأحكام، ومهما يكن القضاء.
6. الأم المطلقة طلاقاً بائناً، إذا أرادت أن ترضع ولدها بأجر المثل، فليس لأحد أن يمنعها من ذلك، لأنها أحق به من غيرها، لشدة شفقتها عليه، وليس للأب أن يسترضع غيرها حينئذ.
والجميل من الأم المطلقة إرضاع الولد من غير أجرة. والجميل من الأب توفير الأجرة للأم للإرضاع.
7. الدنيا لا تدوم على حال، والأرزاق تتحول من عسر إلى يسر والعكس بالعكس، فعلينا الجد بالسعي مع الرضا والقناعة، لنهنأ بعيش كله أمان واطمئنان