Abstract
Abstract
Since 'as such' is used a lot in referring to analogy, it was considered, by most grammarians who were classified in the explanation of the meaning of letters in the 'AS' researches, as a combination of analogic 'AS', and 'SUCH'.
As this research studied the linguistic use of 'AS SUCH', its positions in the Holy Quran, and the grammarians' opinions, it was found that it has other meanings, in addition to analogy. These meanings can be simple and compound. As a result, different grammatical rules were set. 'AS SUCH' has come simple to mean ' wish', 'in a time', for', and 'like'. Further, it was found compound of analogic 'AS' and 'SUCH', reasoning 'AS' and 'SUCH', and 'AS' meaning 'on' and ' SUCH'. 'AS SUCH' was also used a lot after sentences in the Holy Quran where it was considered, by grammarian, as adjective to the infinitive, or as an adverb of that infinitive pronoun.
Since 'as such' is used a lot in referring to analogy, it was considered, by most grammarians who were classified in the explanation of the meaning of letters in the 'AS' researches, as a combination of analogic 'AS', and 'SUCH'.
As this research studied the linguistic use of 'AS SUCH', its positions in the Holy Quran, and the grammarians' opinions, it was found that it has other meanings, in addition to analogy. These meanings can be simple and compound. As a result, different grammatical rules were set. 'AS SUCH' has come simple to mean ' wish', 'in a time', for', and 'like'. Further, it was found compound of analogic 'AS' and 'SUCH', reasoning 'AS' and 'SUCH', and 'AS' meaning 'on' and ' SUCH'. 'AS SUCH' was also used a lot after sentences in the Holy Quran where it was considered, by grammarian, as adjective to the infinitive, or as an adverb of that infinitive pronoun.
Abstract
ملخَّص البحث.
تُستعمَل (كَمَا) كثيرًا في الدّلالة على التَّشبيه، لذا ألحقها أَغلب النحويين الذين صنَّفوا في شرح معاني الحروف في مباحث (الكاف) على أنَّها مركَّبة من (كاف) التشبيه، و (ما).
ولمَّا تتبَّع هذا البحث الاستعمال اللغوي لـ (كَمَا) ومواضع ورودها في القرآن الكريم وآراء النحويين فيها، وجدها تشتمل على معانٍ أُخر غير التشبيه، تكون تارةً بسيطة وتارةً مركَّبة، فترتَّبت على ذلك أحكام نحوية مختلفة، فوردت (كَمَا) بسيطة بمعنى (لعلَّ)، و (في وقتِ)، و (كَيْ)، و (كأنَّ). ووردت مركَّبة من كاف التشبيه و (ما)، وكاف التعليل و (ما)، وكاف بمعنى (عَلَى) و (ما). وكثر وقوعها بعد الجُمل في القرآن الكريم، فحملها المعربون – حينئذٍ- على النعت لمصدر، أو على الحال من ضمير ذلك المصدر.
تُستعمَل (كَمَا) كثيرًا في الدّلالة على التَّشبيه، لذا ألحقها أَغلب النحويين الذين صنَّفوا في شرح معاني الحروف في مباحث (الكاف) على أنَّها مركَّبة من (كاف) التشبيه، و (ما).
ولمَّا تتبَّع هذا البحث الاستعمال اللغوي لـ (كَمَا) ومواضع ورودها في القرآن الكريم وآراء النحويين فيها، وجدها تشتمل على معانٍ أُخر غير التشبيه، تكون تارةً بسيطة وتارةً مركَّبة، فترتَّبت على ذلك أحكام نحوية مختلفة، فوردت (كَمَا) بسيطة بمعنى (لعلَّ)، و (في وقتِ)، و (كَيْ)، و (كأنَّ). ووردت مركَّبة من كاف التشبيه و (ما)، وكاف التعليل و (ما)، وكاف بمعنى (عَلَى) و (ما). وكثر وقوعها بعد الجُمل في القرآن الكريم، فحملها المعربون – حينئذٍ- على النعت لمصدر، أو على الحال من ضمير ذلك المصدر.