Abstract
Research Summary
The reasons for the descent of the rain became known to everyone today, this did not return to the books of interpretation, and exegetes (may Allaah) said what they said succumbed to the weakness of scientific capabilities at the time, and could not know the truth of the reasons the truth of how rain is falling.The answer to this is:First: A significant number of researchers and graduate students still depend on what is stated in these books and Arjehouna on other words, if we seek to excuse applicants, what is the excuse modernists?Second: What is related to the subject of this research is that the words of the commentators in which fixed that no disagreement, and where the variable that has been affected by time and place, and that a clear boundary between the fixed and variable setting an important requirement for the development of legal studies on the whole, and studies of interpretation in particular.Third: The spread of such statements attributed to the books of interpretation would be a cause of Islam to sticker in the direction arrows of hatred, and attributed these statements to the Koran, or to Islam.Fourth: Statement of the great flexibility which was characterized by the science of interpretation, and that interpretation of natural phenomena in the Qur'an or object detection in which scientific miracles are not necessarily prevalent theory or the idea of a common subject.This research required an accurate review of the explanation of the phenomenon of rain in the books of interpretation, and corresponding with modern scientific theories, and the disclosure of the boundaries between fixed and variable.
The reasons for the descent of the rain became known to everyone today, this did not return to the books of interpretation, and exegetes (may Allaah) said what they said succumbed to the weakness of scientific capabilities at the time, and could not know the truth of the reasons the truth of how rain is falling.The answer to this is:First: A significant number of researchers and graduate students still depend on what is stated in these books and Arjehouna on other words, if we seek to excuse applicants, what is the excuse modernists?Second: What is related to the subject of this research is that the words of the commentators in which fixed that no disagreement, and where the variable that has been affected by time and place, and that a clear boundary between the fixed and variable setting an important requirement for the development of legal studies on the whole, and studies of interpretation in particular.Third: The spread of such statements attributed to the books of interpretation would be a cause of Islam to sticker in the direction arrows of hatred, and attributed these statements to the Koran, or to Islam.Fourth: Statement of the great flexibility which was characterized by the science of interpretation, and that interpretation of natural phenomena in the Qur'an or object detection in which scientific miracles are not necessarily prevalent theory or the idea of a common subject.This research required an accurate review of the explanation of the phenomenon of rain in the books of interpretation, and corresponding with modern scientific theories, and the disclosure of the boundaries between fixed and variable.
Abstract
ملخص البحث
إن أسباب نزول المطر صارت معروفة للقاصي والداني اليوم، فلم هذه العودة إلى كتب التفسير، والمفسرون (رحمهم الله) قالوا ما قالوه متأثرين بضعف الإمكانات العلمية آنذاك، وتعذر معرفة حقيقة الأسباب الحقيقة لكيفية نزول المطر.والجواب عن هذا من وجوه:
الأول: إن عدداً لا يستهان به الباحثين ومن طلبة الدراسات العليا ما زالوا يعتمدون ما ورد في هذه الكتب ويرجحونه على غيره من الأقوال، فإن كنا نلتمس للمتقدمين العذر، فما هو عذر المحدثين؟
الثاني: ما يرتبط بموضوع هذا البحث، وهو أن أقوال المفسرين فيها الثابت الذي لا خلاف فيه، وفيها المتحول الذي تأثر بالزمان والمكان، وأن وضع الحدود الواضحة بين الثابت والمتحول مطلب مهم من أجل تطوير الدراسات الشرعية على العموم، والدراسات المتعلقة بالتفسير على وجه الخصوص.
الثالث: إن انتشار مثل هذه الأقوال المنسوبة إلى كتب التفسير ستكون مدعاة للطاعنين في الإسلام بتوجيه سهام حقدهم، ونسبت هذه الأقوال إلى القرآن الكريم، أو إلى الإسلام.
الرابع: بيان المرونة الكبيرة التي اتصف بها علم التفسير، وأن تفسير الظواهر الطبيعية في القرآن الكريم أو الكشف عن وجوه الإعجاز العلمي فيه لا يخضع بالضرورة لنظرية سائدة أو لفكرة شائعة. واقتضى هذا البحث مراجعة دقيقة لتفسير ظاهرة نزول المطر في أمات كتب التفسير، ومقابلتها مع النظريات العلمية الحديثة، والكشف عن الحدود الفاصلة بين الثابت والمتغير.
إن أسباب نزول المطر صارت معروفة للقاصي والداني اليوم، فلم هذه العودة إلى كتب التفسير، والمفسرون (رحمهم الله) قالوا ما قالوه متأثرين بضعف الإمكانات العلمية آنذاك، وتعذر معرفة حقيقة الأسباب الحقيقة لكيفية نزول المطر.والجواب عن هذا من وجوه:
الأول: إن عدداً لا يستهان به الباحثين ومن طلبة الدراسات العليا ما زالوا يعتمدون ما ورد في هذه الكتب ويرجحونه على غيره من الأقوال، فإن كنا نلتمس للمتقدمين العذر، فما هو عذر المحدثين؟
الثاني: ما يرتبط بموضوع هذا البحث، وهو أن أقوال المفسرين فيها الثابت الذي لا خلاف فيه، وفيها المتحول الذي تأثر بالزمان والمكان، وأن وضع الحدود الواضحة بين الثابت والمتحول مطلب مهم من أجل تطوير الدراسات الشرعية على العموم، والدراسات المتعلقة بالتفسير على وجه الخصوص.
الثالث: إن انتشار مثل هذه الأقوال المنسوبة إلى كتب التفسير ستكون مدعاة للطاعنين في الإسلام بتوجيه سهام حقدهم، ونسبت هذه الأقوال إلى القرآن الكريم، أو إلى الإسلام.
الرابع: بيان المرونة الكبيرة التي اتصف بها علم التفسير، وأن تفسير الظواهر الطبيعية في القرآن الكريم أو الكشف عن وجوه الإعجاز العلمي فيه لا يخضع بالضرورة لنظرية سائدة أو لفكرة شائعة. واقتضى هذا البحث مراجعة دقيقة لتفسير ظاهرة نزول المطر في أمات كتب التفسير، ومقابلتها مع النظريات العلمية الحديثة، والكشف عن الحدود الفاصلة بين الثابت والمتغير.