Abstract
The plays of the Iraqi writer "Abd Alsamad Khanqah" with their ideas and contents, are considered to be close in their entirety to modern drama, as presented by modern dramatic schools in the West, even before the issuance of the plays, which are considered the basic body from which these theoretical schools emerged.
Iraqi playwrights did not know such structural stylistic formulations at that time.
The plays of Khanqah are short plays written in one act, some of which relied on one theoretician, and others based on two theoreticians. In addition, these plays carry contents and ideas that had not yet made their way to the Iraqi theater, that is, in the year (1952 AD), as stated on their last page. When printing.
Keywords: Abl Alsamad Khanqah, modern play in Iraq, drama of the absurd, symbolic and expressive drama.
Iraqi playwrights did not know such structural stylistic formulations at that time.
The plays of Khanqah are short plays written in one act, some of which relied on one theoretician, and others based on two theoreticians. In addition, these plays carry contents and ideas that had not yet made their way to the Iraqi theater, that is, in the year (1952 AD), as stated on their last page. When printing.
Keywords: Abl Alsamad Khanqah, modern play in Iraq, drama of the absurd, symbolic and expressive drama.
Keywords
Abl Alsamad Khanqah
drama of the absurd
modern play in Iraq
symbolic and expressive drama.
Abstract
تعدُّ مسرحيات الكاتب العراقي عبد الصمد خانقاه بما تحمله من أفكار ومضامين اقتربت في كليتها من الدراما الحديثة بما قدَّمته المدارس الدرامية الحديثة في الغرب وحتَّى قبل صدور المسرحيات التي تُعد المتن الأساسي التي انبثقت عنها تلك المدارس التنظيرية.
ولم يعرف المسرحيون العراقيون هكذا صيَّغ اسلوبيَّة بنائيَّة في ذلك الوقت. فمسرحيات خانقاه مسرحيات قصيرة كُتبت بفصل واحد، بعضها احتكم على منظرٍ واحدٍ، وبعضها الآخر منظرين، فضلًا عن ذلك، فإنّ هذه المسرحيات تحمل مضامينًا وأفكارًا لم تكن قد أخذت طريقها إلى المسرح العراقي بعد، أي في سنة (1952م) كما هو مثبّت على صفحتها الأخيرة حين الطبع.
الكلمات المفتاحية: عبد الصمد خانقاه، المسرحية الحديثة في العراق، دراما اللامعقول، الدّراما الرَّمزيَّة والتَّعبيريَّة.
ولم يعرف المسرحيون العراقيون هكذا صيَّغ اسلوبيَّة بنائيَّة في ذلك الوقت. فمسرحيات خانقاه مسرحيات قصيرة كُتبت بفصل واحد، بعضها احتكم على منظرٍ واحدٍ، وبعضها الآخر منظرين، فضلًا عن ذلك، فإنّ هذه المسرحيات تحمل مضامينًا وأفكارًا لم تكن قد أخذت طريقها إلى المسرح العراقي بعد، أي في سنة (1952م) كما هو مثبّت على صفحتها الأخيرة حين الطبع.
الكلمات المفتاحية: عبد الصمد خانقاه، المسرحية الحديثة في العراق، دراما اللامعقول، الدّراما الرَّمزيَّة والتَّعبيريَّة.
Keywords
عبد الصمد خانقاه، المسرحية الحديثة في العراق، دراما اللامعقول، الدّراما الرَّمزيَّة والتَّعبيريَّة