Abstract
The importance of the research lies through the use of the academic resilience scale, which expresses the psychological state that spoke about the students and their ability to perform the handstand skill for the third stage students in the College of Physical Education and Sports Sciences for Girls - University of Baghdad.The problem of the research is that the psychological state that the students go through through performing the handstand skill and through the follow-up and observation of the researchers for the students’ performance, they found an imbalance in the performance of the handstand skill due to the pressures and difficulties they face in performing this skill, so the researchers decided to study resilience The academic steadfastness that the female students enjoy through performing the handstand skill, so the research problem emerged with the following question: What is the nature of the academic resilience that the female students enjoy and its relationship to the performance of the handstand skill for third-year students in the College of Physical Education and Sports Sciences for Girls - University of Baghdad. The study aimed to identify the relationship between academic resilience and its relationship to the performance of the handstand skill among third-year students in the College of Physical Education and Sports Sciences - University of Baghdad. The research sample was chosen as the whole research community and was divided into samples (the exploratory experiment sample, the preparation sample and the main experiment sample) and they were tested on the Academic Resilience Scale and the Handstand Test in Technical Gymnastics and after processing the results it was found that the sample of the research enjoys A level of academic resilience through the performance of the skill of standing on the hands.
Therefore, the two researchers recommend the necessity of using the academic endurance scale to evaluate students of physical education and sports sciences, paying attention to programs that aim to enrich the academic resilience of students in faculties of physical education and sports sciences.
Therefore, the two researchers recommend the necessity of using the academic endurance scale to evaluate students of physical education and sports sciences, paying attention to programs that aim to enrich the academic resilience of students in faculties of physical education and sports sciences.
Keywords
academic resilience
handstand skill
Abstract
اذ تكمن اهمية البحث من خلال استخدام مقياس الصمود الاكاديمي الذي يعبر عن الحالة النفسية التي تحدث عن الطالبات ومدى قدرتهن على اداء مهارة الوقوف على اليدين لطالبات المرحلة الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة للبنات – جامعة بغداد .اذ تكمن مشكلة البحث ان الحالة النفسية التي تمر بها الطالبات من خلال اداء مهارة الوقوف على اليدين ومن خلال متابعة و ملاحظة الباحثتان لأداء الطالبات وجدتا خلل في اداء مهارة الوقوف على اليدين بسبب الضغوط و الصعوبات التي تواجههن في اداء هذه المهارة لذا ارتأت الباحثتان الى دراسة الصمود الاكاديمي التي تتمتع بهن الطالبات من خلال اداء مهارة الوقوف على اليدين , لذا تبلوت مشكلة البحث بالتساؤل الاتي :ماهي طبيعة الصمود الاكاديمي التي تتمتع بهن الطالبات وعلافته بأداء مهارة الوقوف على اليدين لطالبات المرحلة الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة للبنات – جامعة بغداد .وقد هدفت الدراسة التعرف على علاقه الارتباط بين الصمود الاكاديمي و علاقته باداء مهارة الوقوف على اليدين لدى طالبات المرحلة الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة – جامعة بغداد واستخدمت الباحثتان المنهج الوصفي بأسلوب الدراسة المسحية والعلاقات الارتباطية وتحدد مجتمع البحث وهن طالبات المرحلة الثالثة في كلية التربية الدنية وعلوم الرياضة البالغ عددهن (47) طالبة وتم اختيار عينة البحث مجتمع البحث كلة وتم تقسيمه الى عينات (عينة التجربة الاستطلاعية وعينة الاعداد وعينة التجربة الرئيسية ) واجريت عليهن اختبار مقياس الصمود الاكاديمي و اختبار الوقوف على اليدين بالجمناستك الفني وبعد معالجة النتائج تبين انه عينه البحث تتمتع مستوى من الصمود الاكاديمي من خلال اداء مهارة الوقوف على اليدين . لذا توصي الباحثتان ضرورة استخدام مقياس الصمود الاكاديمي لتقويم طلبة التربية البدنية وعلوم الرياضة , الاهتمام بالبرامج التي تهدف الى اثراء الصمود الاكاديمي لدى طلبة كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة
Keywords
الصمود الاكاديمي
مهارة الوقوف على اليدين