Abstract
The purpose of the research is to identify the effect of using the Scamper strategy on developing the recitation skills of Islamic high school students and their retention of it The size of the research sample was (53) students were divided into two groups, the first was experimental, the number of its members reached (26) students studied using the Scamper strategy, while the other was a control. The number of its members was (27). They studied in the usual way. The pure tool for measuring recitation skills consists of (26) gaps. Multiple choice mode Statistical data were analyzed using (the t-test, Coder Richardson's test 21), the results showed that there is a statistically significant difference at a significance level (0.05) between the experimental and control groups and in favor of the experimental group in developing recitation and retention skills. Encouraging Islamic high school teachers and teachers to use the Scamper strategy in teaching because of its role in retaining information .
Abstract
هدف البحث الحالي التعرف على (اثر استخدام إستراتيجيـــة سكــــــامبر في تنميــــة مهـــــــارات التـــــــــلاوة لدى طلاب الثانويات الإسلامية واستبقائهم لها)
بلغ حجم عينة البحث (53) طالبا تم تقسيمهم الى مجموعتين الاولى تجريبية بلغ عد افرادها(26) طالبا درسوا باستراتيجية سكامبر في حين كانت الاخرى ضابطة بلغ عدد افرادها (27) درسوا بالطريقة الاعتيادية .
اعدت الباحثة اداة لقياس مهارات التلاوة مكونة من (26) فقرة . تم تحليل البيانات باستعمال الوسائل الاحصائية الاتية ( الاختبار التائي ، اختبار كيودر ريتشاردسون 21) واظهرت النتائج وجود فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين مجموعتي البحث التجريبية والضابطة ولصالح المجموعة التجريبية في تنمية مهارات التلاوة والاستبقاء .
بلغ حجم عينة البحث (53) طالبا تم تقسيمهم الى مجموعتين الاولى تجريبية بلغ عد افرادها(26) طالبا درسوا باستراتيجية سكامبر في حين كانت الاخرى ضابطة بلغ عدد افرادها (27) درسوا بالطريقة الاعتيادية .
اعدت الباحثة اداة لقياس مهارات التلاوة مكونة من (26) فقرة . تم تحليل البيانات باستعمال الوسائل الاحصائية الاتية ( الاختبار التائي ، اختبار كيودر ريتشاردسون 21) واظهرت النتائج وجود فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين مجموعتي البحث التجريبية والضابطة ولصالح المجموعة التجريبية في تنمية مهارات التلاوة والاستبقاء .