Abstract
In the last two decades , competitive among companies are increased
more so as the use of modern techniques and procedures for managing
these companies in general , and managing costs specially to increase its
ability for competitive through introduce products in high quality and
competitive prices in the same time . Target Costing and Benchmarking
are among these techniques, the problem of study is percents in searching
for answers to the flowing question: What is the meant of Target costing
and Benchmarking? What is the role of Benchmarking in direction
pricing decisions based on Target Costing? The goal of this study is to
discuses and analyses philosophy of Target Costing and Benchmarking,
and the role of Benchmarking in direction pricing decisions based on
Target Costing, Assuming effective role for Benchmarking in these
decisions. To dominate study goal, it has been divided in to four suctions
as well as to conclusions and recommendations, the first suction include
research methodology , the second discus Target Costing , the third discus
Benchmarking concept and its role in pricing decisions based on Target
Costing, And the fourth suction specialized to empirical study which holed
in General Wassit Company for Textile Industries. Many of conclusions
and recommendations are made at the end of study.
more so as the use of modern techniques and procedures for managing
these companies in general , and managing costs specially to increase its
ability for competitive through introduce products in high quality and
competitive prices in the same time . Target Costing and Benchmarking
are among these techniques, the problem of study is percents in searching
for answers to the flowing question: What is the meant of Target costing
and Benchmarking? What is the role of Benchmarking in direction
pricing decisions based on Target Costing? The goal of this study is to
discuses and analyses philosophy of Target Costing and Benchmarking,
and the role of Benchmarking in direction pricing decisions based on
Target Costing, Assuming effective role for Benchmarking in these
decisions. To dominate study goal, it has been divided in to four suctions
as well as to conclusions and recommendations, the first suction include
research methodology , the second discus Target Costing , the third discus
Benchmarking concept and its role in pricing decisions based on Target
Costing, And the fourth suction specialized to empirical study which holed
in General Wassit Company for Textile Industries. Many of conclusions
and recommendations are made at the end of study.
Abstract
في العقدين الأخيرين من القرن الماضي تزايدت حدة المنافسة بين الـشركات بـشكل كبيـر وتزايـد معهـا اسـتخدام
تقنيات وأساليب حديثة لادارة الشركات بشكل عام وادارة التكاليف بشكل خاص بهدف زيادة القدرة على المنافسة من
خلال تقديم منتجات ذات نوعية جيدة وبأسعار منخفضة وتنافسية في نفـس الوقـت , ومـن بـين هـذه التقنيـات تقنيـة
الكلفة المستهدفة والمقارنة المرجعيـة . عليـه , تمثلـت مـشكلة البحـث فـي البحـث عـن إجابـة للتـساؤلات الآتيـة : مـا
المقصود بكل من المقارنة المرجعية والكلفة المستهدفة ؟ وما هو الدور الممكن أن تطلـع بـه المقارنـة المرجعيـة فـي
ترشيد قرارات التسعير المبنية على أساس الكلفة المستهدفة ؟ إذ كان الهـدف مـن البحـث هـو دراسـة وتحليـل فلـسفة
المقارنة المرجعية والكلفة المستهدفة مع بيان دور المقارنة المرجعية في ترشيد قرارات التسعير المبنية علـى أسـاس
الكلفة المستهدفة مفترضا بذلك وجود دورا فاعلا للمقارنة المرجعية في إنجاح تلك القـرارات . ولتحقيـق هـدف البحـث
, فقد قسم إلى اربعة محاور فضلا عن محور الاستنتاجات والتوصيات , إذ خـصص المحـور الاول لمنهجيـة البحـث
، بينمـا تنـاول المحـور الثـاني تقنيـة الكلفـة المـستهدفة , فـي حـين تنـاول المحـور الثالـث مفهـوم المقارنـة المرجعيـة
ودورها في قرارات التسعير باعتماد الكلفة المستهدفة , أما المحور الرابع فقد خصص للدراسة الميدانية التي أجريت
في شركة واسط العامة للصناعات النسيجية ( معمل النسيج ) , وقد توصل البحث إلى عدة استنتاجات أهمها وجود
دور كبير للمقارنة المرجعية في تحديـد سـعر البيـع باعتمـاد أسـاس الـسوق ( الكلفـة المـستهدفة ) فـي التـسعير , إذ
اثبت التطبيق العملي وجود فارقا كبيـرا عـن أسـاس الكلفـة , بالإضـافة إلـى إن الـشركة لـم تـستخدم التقنيـات الحديثـة
لادارة الكلفة وتعتمد أساس الكلفة في تسعير منتجاتها , كما قدمت مجموعـة مـن التوصـيات فـي ضـوء الاسـتنتاجات
التي تم التوصل إليها .
تقنيات وأساليب حديثة لادارة الشركات بشكل عام وادارة التكاليف بشكل خاص بهدف زيادة القدرة على المنافسة من
خلال تقديم منتجات ذات نوعية جيدة وبأسعار منخفضة وتنافسية في نفـس الوقـت , ومـن بـين هـذه التقنيـات تقنيـة
الكلفة المستهدفة والمقارنة المرجعيـة . عليـه , تمثلـت مـشكلة البحـث فـي البحـث عـن إجابـة للتـساؤلات الآتيـة : مـا
المقصود بكل من المقارنة المرجعية والكلفة المستهدفة ؟ وما هو الدور الممكن أن تطلـع بـه المقارنـة المرجعيـة فـي
ترشيد قرارات التسعير المبنية على أساس الكلفة المستهدفة ؟ إذ كان الهـدف مـن البحـث هـو دراسـة وتحليـل فلـسفة
المقارنة المرجعية والكلفة المستهدفة مع بيان دور المقارنة المرجعية في ترشيد قرارات التسعير المبنية علـى أسـاس
الكلفة المستهدفة مفترضا بذلك وجود دورا فاعلا للمقارنة المرجعية في إنجاح تلك القـرارات . ولتحقيـق هـدف البحـث
, فقد قسم إلى اربعة محاور فضلا عن محور الاستنتاجات والتوصيات , إذ خـصص المحـور الاول لمنهجيـة البحـث
، بينمـا تنـاول المحـور الثـاني تقنيـة الكلفـة المـستهدفة , فـي حـين تنـاول المحـور الثالـث مفهـوم المقارنـة المرجعيـة
ودورها في قرارات التسعير باعتماد الكلفة المستهدفة , أما المحور الرابع فقد خصص للدراسة الميدانية التي أجريت
في شركة واسط العامة للصناعات النسيجية ( معمل النسيج ) , وقد توصل البحث إلى عدة استنتاجات أهمها وجود
دور كبير للمقارنة المرجعية في تحديـد سـعر البيـع باعتمـاد أسـاس الـسوق ( الكلفـة المـستهدفة ) فـي التـسعير , إذ
اثبت التطبيق العملي وجود فارقا كبيـرا عـن أسـاس الكلفـة , بالإضـافة إلـى إن الـشركة لـم تـستخدم التقنيـات الحديثـة
لادارة الكلفة وتعتمد أساس الكلفة في تسعير منتجاتها , كما قدمت مجموعـة مـن التوصـيات فـي ضـوء الاسـتنتاجات
التي تم التوصل إليها .