Abstract
Because our Messenger and his pure and good family are our role models, we have chosen his daughter Fatima al-Zahra, as she is a part of him. We have taken her nickname (Umm Abiha) as a starting point to show the deep linguistic significance of the nickname that described her, and described the sublime family relationship that she lived with her father, that nickname that we hope other Muslim girls who are dutiful to their families will be characterized by.
Regardless of who launched the description (Umm Abiha), there are those who attribute it to the Prophet, peace and blessings be upon him, and there are those who doubt that, we started from the principle of showing the linguistic differences between the words used in the nickname and its synonyms, and the linguistic structure that combined them in this form; To show us the rhetorical value of the Arabic language, and the multiple linguistic purposes that reveal the reason for giving this description to the daughter of our noble Messenger, and the results of that and its impact on family relationships, by looking at the type of emotional relationship between the daughter and her father, that relationship in which both parties bear their responsibilities willingly and with love, and thus they are a role model for later generations that preserve the family, starting with the mother, who many researchers in family affairs believe begins her upbringing by raising her mother.
Regardless of who launched the description (Umm Abiha), there are those who attribute it to the Prophet, peace and blessings be upon him, and there are those who doubt that, we started from the principle of showing the linguistic differences between the words used in the nickname and its synonyms, and the linguistic structure that combined them in this form; To show us the rhetorical value of the Arabic language, and the multiple linguistic purposes that reveal the reason for giving this description to the daughter of our noble Messenger, and the results of that and its impact on family relationships, by looking at the type of emotional relationship between the daughter and her father, that relationship in which both parties bear their responsibilities willingly and with love, and thus they are a role model for later generations that preserve the family, starting with the mother, who many researchers in family affairs believe begins her upbringing by raising her mother.
Keywords
Community Peace
Fatima Al-Zahra
metaphor
Nickname
Paternal Treatment
Abstract
لأنَّ رسولَنا وآله الطيبين الطاهرين قدوتُنا فقد وقع اختيارنا على ابنته فاطمة الزهراء فهي بضعة منه، واتخذنا من كنيتها بـ (أم أبيها) منطلقا لإظهار الدلالة اللغوية العميقة للكنية التي وصفتها، ووصفت العلاقة الأسرية السامية التي كانت تعيشها مع أبيها، تلك الكنية التي نأمل أن تتصف بها غيرها من البنات المسلمات البارّات بأهلهن.
وبقطع النظر عمّن أطلق وصف (كنية أبيها) فهناك من ينسبها للنبي عليه الصلاة والسلام، وهناك من يشكك في ذلك، فقد انطلقنا من مبدأ إظهار الفروقات اللغوية بين الألفاظ المستعملة في الكنية ومترادفاتها، والتركيب اللغوي الذي جمعها بهذا الشكل؛ لتتبين لنا القيمة البلاغية للغة العربية، والمقاصد اللغوية المتعددة التي تكشف سبب إطلاق هذا الوصف على ابنة رسولنا الكريم ونتائج ذلك وأثره في العلاقات الأسرية، من خلال النظر في نوع العلاقة العاطفية بين البنت وأبيها، تلك العلاقة التي يتحمل فيها الطرفان مسئولياتهما طوعا وحبّا، فيكونان بذا قدوة لأجيال لاحقة تحافظ على الأسرة ابتداء بالأم التي يرى كثير من الباحثين في الشؤون الأسرية أنها تبدأ تربيتها بتربية أمها.
وبقطع النظر عمّن أطلق وصف (كنية أبيها) فهناك من ينسبها للنبي عليه الصلاة والسلام، وهناك من يشكك في ذلك، فقد انطلقنا من مبدأ إظهار الفروقات اللغوية بين الألفاظ المستعملة في الكنية ومترادفاتها، والتركيب اللغوي الذي جمعها بهذا الشكل؛ لتتبين لنا القيمة البلاغية للغة العربية، والمقاصد اللغوية المتعددة التي تكشف سبب إطلاق هذا الوصف على ابنة رسولنا الكريم ونتائج ذلك وأثره في العلاقات الأسرية، من خلال النظر في نوع العلاقة العاطفية بين البنت وأبيها، تلك العلاقة التي يتحمل فيها الطرفان مسئولياتهما طوعا وحبّا، فيكونان بذا قدوة لأجيال لاحقة تحافظ على الأسرة ابتداء بالأم التي يرى كثير من الباحثين في الشؤون الأسرية أنها تبدأ تربيتها بتربية أمها.
Keywords
السلم المجتمعي، فاطمة الزهراء، الكناية، المعاملة الأبوية، الكنية