Abstract
The research aimed to identify the Holy Qur’an verses that indicated to the methods of (problem solving and brainstorming) in teaching and the level of which teachers use them in teaching. The research was limited to intermediate and preparatory school teachers in the Diwaniyah governorate center for the academic year 2020-2021. The researcher used the descriptive approach to achieve the objectives of his research. The sample consisted of 270 male and female teachers who were randomly selected from the research community in an equal proportion to the specialization (30) for each specialization. A scale was built to know the extent to which teachers use problem-solving and brainstorming methods, the scale is in its initial form on 23 items in front of each Including 5 alternatives (always-often-sometimes-rarely-never). The results concluded that the noble Quranic verses that indicated to the methods of (problem solving and brainstorming) in teaching are 78 verses, and the researcher extracted a t-test for one sample to make sure that teachers applied the two methods and it was The results are that most of them use problem solving and brainstorming in teaching and that the two methods can be applied at any time and place and in most of the study subjects because they do not need tools or techniques and only need knowledge in their application. By the student and the teacher, and in light of the results, the researcher made a number of recommendations and suggestions.
Keywords
Brainstorming
problem solving
teachers
teaching method
the Noble Qur’an
Abstract
يهدف البحث الى التعرف على الآيات القرآنية الكريمة التي دلت على طريقتي ( حل المشكلات والعصف الذهني ) في التدريس ومدى استخدام المدرسين لطريقتي ( حل المشكلات والعصف الذهني ) في التدريس .اقتصر البحث على مدرسي المدارس المتوسطة والاعدادية في مركز محافظة الديوانية للعام الدراسي 2020 – 2021 .استخدم الباحث المنهج الوصفي لتحقيق اهداف بحثه. تكونت العينة من 270 مدرسا ومدرّسة اختيروا عشوائيا من مجتمع البحث بشكل متساوي نسبة للتخصص (30) لكل تخصص وتم بناء مقياس لمعرفة مدى استخدام المدرسين لطريقتي حل المشكلات والعصف الذهني ، وتكون المقياس بصيغته الاولية على 23 فقرة امام كل منها 5 بدائل (دائما-غالبا-احيانا-نادرا – ابدا) وتوصلت النتائج ان الآيات القرآنية الكريمة التي دلت على طريقتي ( حل المشكلات والعصف الذهني ) في التدريس هي 78 اية ، كما استخرج الباحث t-test لعينة واحد للتاكد من تطبيق المدرسين للطريقتين وكانت النتائج ان اغلبهم يستخدمون حل المشكلات والعصف الذهني في التدريس وان الطريقتين يمكن تطبقهما في اي زمان ومكان وفي اغلب المواد الدراسية لانها لاتحتاج الى ادوات او تقنيات وتحتاج فقط ال معرفة في تطبيقها من قبل الطالب والمدرس وفي ضوء النتائج وضع الباحث عددا من التوصيات والمقترحات .
Keywords
حل المشكلات ، العصف الذهني ، القرآن الكريم ، طريقة تدريس ، مدرسين