Abstract
The aim of this research was to identify the effect of using the scientific leader strategy on the achievement of the individual guidance and comprehensive thinking course among female students at the College of Education for Girls. To achieve the research objective, an experimental design (with partial control) was chosen for two equivalent groups, one of which was a control group and the other an experimental group, with a post-test for achievement and comprehensive thinking. This research was limited to female students at the College of Education for Girls at Al-Qadisiyah University. The researcher selected the Guidance Department - Third Stage as the research sample consisting of (64) female students, distributed as follows: (32) students for the experimental group and (32) students for the control group. They were equated in a number of variables that influence the independent variable: chronological age calculated in months, intelligence test, two achievement tests for the individual guidance and comprehensive thinking course, in addition to controlling other variables for the integrity of the research. The researcher prepared two achievement and comprehensive thinking tests consisting of 20 items each. He studied both research groups, and the scientific material was determined by the curriculum. The results showed superiority The experimental group students who studied using the scientific leader strategy outperformed the control group students who studied using the traditional method in achieving individual guidance and comprehensive thinking skills. This demonstrated the effectiveness of the scientific leader strategy in achieving individual guidance and comprehensive thinking skills. The researcher suggested conducting further studies at other stages and different study materials to determine the effectiveness of the scientific leader strategy with other dependent variables such as achievement, scientific exploration, and systematic thinking.
Keywords
Achievement in Individual Guidance and Comprehensive Thinking
Scientific Leader Strategy
Abstract
هدف البحث الى التعرف على اثر استخدام استراتيجية القائد العلمي في تحصيل مادة الارشاد الفردي والتفكير الشامل لدى طالبات كلية التربية للبنات ، ولتحقيق هدف البحث تم اختيار التصميم التجريبي (ذي الضبط الجزئي) لمجموعتين متكافئتين أحداهما ضابطة والاخرى تجريبية , ذوات الاختبار البعدي للتحصيل والتفكير الشامل , حيث اقتصر هذا البحث على طالبات كلية التربية للبنات فــــي جامعة القادسية اختار الباحث قسم الارشاد – المرحلة الثالثة عينة البحث المكونة من (64) طالبة موزعين على (32) طالبة للمجموعة التجريبية و(32) طالبة للمجموعة الضابطة تم تكافؤهما في عدد من المتغيرات التي لها تأثير في المتغير المستقل : العمر الزمني محسوباً بالشهور , اختبار الذكاء , اختباري تحصيل مادة الارشاد الفردي والتفكير الشامل , فضلاً عن ضبط المتغيرات الاخرى من أجل سلامة البحث , اعد الباحث اختبارين للتحصيل والتفكير الشامل مكونين من 20 فقرة لكل منهما، ودرس مجموعتي البحث وتحددت المادة العلمية بالمقرر الدراسي ، وأظهرت النتائج تفوق طلاب المجموعة التجريبية التي درست بإستراتيجية القائد العلمي في تحصيل مادة الارشاد الفردي والتفكير الشامل على طلاب المجموعة الضابطة التي درست بالطريقة الاعتيادية, مما دل عل فاعلية استراتيجية القائد العلمي في تحصيل مادة الارشاد الفردي والتفكير الشامل , واقترح الباحث اجراء دراسات أخرى لمراحل أخرى , ومواد دراســــــــية مختلفة للتعرف عــــلى فـاعـــلية استراتيجية القائد العلمي مـــع متغيرات تابـــعة أخـــرى مثل:( التحصيل , الاستطلاع العلمي , التفكير المنظومي) .
Keywords
استراتيجية القائد العلمي
تحصيل مادة الارشاد الفردي والتفكير الشامل