Abstract
The aim of this research is to find out The effect of using the learning cycle model on achieving and developing creative thinking Among middle school students in the Holy Quran and Islamic education The research sample consisted of (64) first-year intermediate students Then they were randomly distributed into two groups. The first experimental group includes (31) students and was taught using the learning cycle model. The second control group included (33) students who studied using the traditional method The researcher prepared two tests, one of which was an achievement test and the other a creative thinking test The research results showed that there were statistically significant differences between the study members due to the method used in achievement and creative thinking. And in favor of students who studied using the learning cycle compared to students who studied in the traditional method.
Keywords
Collection
Creative thinking
Holy Quran
learning cycle
Abstract
هدف هذا البحث الى معرفة (أثر استخدام أنموذج دورة التعلم في تحصيل وتنمية التفكير الابداعي لدى طلبة المرحلة المتوسطة في مادة القرآن الكريم والتربية الاسلامية) تكونت افراد عينة البحث من (64) طالبا من طلاب الصف الثاني المتوسط ثم توزيعها عشوائيا على مجموعتين المجموعة التجريبية الاولى وتضم (31) طالباً درست باستعمال انموذج دورة التعلم وضمت المجموعة الثانية الضابطة (33) طالبا درست باستعمال الطريقة التقليدية , أعد الباحث أختبارين أحدهما اختبار تحصيلياً والآخر اختبار التفكير الابداعي. أظهرت نتائج البحث وجود فروق ذات دلالة احصائية بين افراد الدراسة تعزى للأسلوب المستخدم في التحصيل والتفكير الابداعي, ولصالح الطلاب الذين درسوا باستعمال دورة التعلم مقارنة بالطلاب الذين درسوا بالطريقة التقليدية
Keywords
التحصيل
التَفكير الأبداعي
القرآن الكَريم.
دورة التعلم