Abstract
The current research aims to identify (the effect of the strategy (a group of speakers) on the expressive performance of sixth-grade primary school students). In light of the research and its procedures, the null hypothesis was verified: There is no statistically significant difference at the significance level (0.05) between the average performance scores of the experimental group students and the average performance scores of the control group students. The researcher adopted (the experimental design) for two groups. The research sample consisted of (61) sixth-grade primary school students at Al-Taakhi Primary School affiliated with the First Rusafa Education Directorate. The researcher rewarded the two groups in variables: the chronological age of the students, the parents' academic achievement, and the Arabic language grades in the fifth grade. The researcher used appropriate statistical methods in his research procedures and data analysis, as the results showed: the superiority of the experimental group students over the control group students. The researcher recommended: adopting the strategy of a group of speakers when teaching the subject of expression in primary schools, and conducting studies on the strategy of a group of speakers in teaching other branches of the Arabic language such as: Arabic grammar, spelling, and reading.
Keywords
expressive performance
sixth grade primary school
strategy group of speakers
Abstract
يهدف البحث الحالي تعرف (أثر أستراتيجية مجموعة من المتحدثين في الأداء التعبيري لدى تلاميذ الصف السادس الإبتدائي) وفي ضوء البحث وإجراءاته،ّ تم التحقق من صحة الفرضية الصفرية: لايوجد فرق ذودلالة أحصائية عند مستوى الدلالة (0,05) بين متوسط درجات أداء تلاميذ المجموعة التجريبية، ومتوسط درجات أداء تلاميذ المجموعة الضابطة.، واعتمد الباحث (التصميم التجريبي ) لمجموعتين، تكوّنت عينة البحث من (61) تلميذاً من تلاميذ الصف السادس الإبتدائي في مدرسة التآخي الابتدائية تابعة لمديرية تربية الرصافة الاولى، كافأ الباحث بين المجموعتين في متغيرات: العمر الزمني للتلاميذ، والتحصيل الدراسي للأبوين، ودرجات اللغة العربية في الصف االخامس، واستعمل الباحث الوسائل الإحصائيّة المناسبة في إجراءات بحثه وتحليل بياناته، إذ أظهرت النتائج: تفوّق تلاميذ المجموعة التجريبية على تلاميذ المجموعة الضابطة. وأوصى الباحث: اعتماد أستراتيجية مجموعة من المتحدّثين عند تدريس مادة التعبير في المدارس الإبتدائيّة، وإجراء دراسات على أستراتيجية مجموعة من المتحدّثين في تدريس فروع اللغة العربية الأخرى مثل: قواعد اللغة العربيّة، والإملاء، والقراءة.
Keywords
إستراتيجية مجموعة من المتحدثين، الاداء التعبيري، الصف السادس الابتدائي