Abstract
The research deals with the study of the pictorial intensification in the text of the holy Qur’an with the collaboration of more than one level. It focuses on the acoustic suggestion، relying on the word chosen in the text، and the verse affecting the recipient with a Qur’anic depiction that indicates a high level of symbolic suggestion. This synergy constitutes an enhanced pictorial intensification and its impact on drawing the imagined image. Researchers often study the image in two ways: the first approach is the graphic representation، which includes، similarity، metaphor، metonymy، etc.، and the second approach is the descriptive depiction، which includes the study of sound، time، place، symbol، people، and others. That is to say everything that falls under the name of descriptive portrayal. Thus this research explains the acoustic side and the symbolic side. Further، since the research works in the “pictorial intensification” department، this description gave the researcher some limitations، as he stands at the most prominent levels of pictorial intensification contained in the verses of “Layt”، namely: the phonetic suggestion and the symbolic suggestion.
Keywords: pictorial intensification، "Layte" verses، phonetic suggestion، symbolic suggestion.
Keywords: pictorial intensification، "Layte" verses، phonetic suggestion، symbolic suggestion.
Keywords
pictorial intensification، "Layte" verses، phonetic suggestion، symbolic suggestion.
Abstract
يقفُ البحثُ على دراسةِ التكثيف التصويريِّ في النصِّ القرآنيِّ بتعاضد أكثر من مستوى؛ إذ يقف عند الإيحاء الصوتيِّ متكئًا على الكلمة المنتقاة في النصِّ، والآية المؤثرة في المتلقي بتصويرٍ قرآنيِّ دالٍ على مستوى عالٍ من الإيحاء الرمزيِّ، فيشكّل هذا التعاضد قوةً في التكثيف التصويريِّ ولما له من أثرٍ في رسمِ الصورة المتخيّلة. وغالبًا ما يدرس الباحثون الصورة بمنحيين: المنحى الأول: التصوير البيانيِّ ويشمل: (التشبيه، والاستعارة والكناية وغيرها)، والمنحى الثاني: وهو التصوير الوصفيِّ ويشمل دراسة: (الصوت والزمان والمكان والرمز والأشخاص وغيرها). أي: كل ما يقع تحت مسمى التصوير الوصفيِّ. وهو ما أخذ منه هذا البحث في وقوفه على الجانب الصوتيِّ والجانب الرمزيِّ. ولمّا كان البحثُ يشتغلُ في دائرة «التكثيف التصويريِّ» فقد أعطى هذا الوصف للباحث بعض المحددات من دون سواه، فهو يقف عند أبرز مستويات التكثيف التصويريِّ الواردة في آيات «ليت»، وهي: الإيحاء الصوتيِّ، والإيحاء الرمزيِّ.
الكلمات المفتاحية: (التكثيف التصويريِّ، آيات «ليت»، الإيحاء الصوتيِّ، الإيحاء الرمزيِّ).
الكلمات المفتاحية: (التكثيف التصويريِّ، آيات «ليت»، الإيحاء الصوتيِّ، الإيحاء الرمزيِّ).
Keywords
التكثيف التصويريِّ، آيات «ليت»، الإيحاء الصوتيِّ، الإيحاء الرمزيِّ