Abstract
This research aims to develop a proposed educational program grounded in the Ten Commandments/Al-Furqan to foster ethical behavior among high school students. The researcher’s goal is to enhance ethical conduct among high school students. The program comprises twenty-one sessions, each focused on an educational topic derived from verses 151–153 of Surah Al-An’am, which contain the Ten Commandments. The researcher presented the program and sessions to a panel of experts in education, psychology, and Qur’anic studies to assess the validity of the program’s lessons, which include examples and Qur’anic and social stories, and to establish the sessions’ face validity.
The researcher also developed an ethical behavior scale consisting of 63 items, evenly distributed across nine domains, with the third and fifth domains combined due to their thematic overlap. This program may serve as an educational foundation to support the growth of ethical behavior and social reinforcement. The scale created for this purpose aids specialists in evaluating the level of ethical behavior among high school students. The researcher linked each session›s educational title with the content and purpose of the corresponding verse, illustrating that adherence to these commandments fosters morally sound behavior in accordance with religious standards and aligns with social and cultural values. The program emphasizes God’s commandments as a direct moral code that promotes social virtues across the human personality from an educational perspective.
The program includes several justifications, emphasizing social piety, family cohesion, respect for human existence, social fortification, respect for financial and human rights values, educational and social integrity, honesty and commitment to principles, dedication and trustworthiness in work, steadfastness in ethical principles, and social piety in education.
The researcher also developed an ethical behavior scale consisting of 63 items, evenly distributed across nine domains, with the third and fifth domains combined due to their thematic overlap. This program may serve as an educational foundation to support the growth of ethical behavior and social reinforcement. The scale created for this purpose aids specialists in evaluating the level of ethical behavior among high school students. The researcher linked each session›s educational title with the content and purpose of the corresponding verse, illustrating that adherence to these commandments fosters morally sound behavior in accordance with religious standards and aligns with social and cultural values. The program emphasizes God’s commandments as a direct moral code that promotes social virtues across the human personality from an educational perspective.
The program includes several justifications, emphasizing social piety, family cohesion, respect for human existence, social fortification, respect for financial and human rights values, educational and social integrity, honesty and commitment to principles, dedication and trustworthiness in work, steadfastness in ethical principles, and social piety in education.
Keywords
educational title.
ethical behavior
The Ten Commandments
Abstract
يهدف البحث الى بناء برنامج تربوي مقترح مستند الى الوصايا العشرة / الفرقان لتنمية السلوك الاخلاقي لدى طلبة المرحلة الاعدادية والذي يروم به الباحث الى تنمية السلوك الاخلاقي لطلبة المرحلة الاعدادية حيث تضمن البرنامج احدى وعشرون جلسة تتضمن كل جلسة بعنوان تربوي مشتق من سورة الانعام الآية (١٥١-١٥٣) التي تحتوي على الوصايا العشرة إذ قام الباحث بعرض البرنامج والحلقات الدراسية على عدد من المحكمين في التربية وعلم النفس وعلوم القرآن وابداء آراهم حول صلاحية دورس البرنامج وما تضمنه أمثله وقصص قرآنية واجتماعية واستخراج الصدق الظاهري لحلقات البرنامج كما أعد الباحث مقياس للسلوك الأخلاقي يتكون مقياس من(٦٣). فقرة موزعة على تسع مجالات بالتساوي إذ تم دمج المجالين الثالث والخامس لتداخلهما في موضوع واحد وإن هذا البرنامج قد يكون البذرة التربوية التي تساعد على تنمية السلوك الأخلاقي والتقوية الاجتماعية كما أن مقياس المعد لهذا الغرض يساعد المتخصصين على مستوى السلوك الاخلاقي لدى طلبة المرحلة الاعدادية إذ ربط الباحث بين العنوان التربوي الذي يدل على مضمون للآية، والغاية منها وهو ما يتوجه على المسلم أن يعلم بأن الالتزام بالوصايا يجعل من السلوك الاخلاقي سلوكا ويكون مع سلوك سويا مقبول من الناحية الدينية ويطابق مع معايير القيم الاجتماعية والاعراف لذى نجد ان الله سبحانه وتعالى جعلها بصيغ امر مباشر وعطف على بعضها البعض الاخر تكون دستورا اخلاقياً اجتماعياً يقود الى الفضيلة الاجتماعية لكامل الشخصية الإنسانية من الناحية التربوية وما تضمن البرنامج العديد من المبررات وتضمن التقوى الاجتماعية ، التماسك الاسري الاخلاقي ، واحترام الوجود الانساني ، التحصين الاجتماعي ، احترام حقوق المالية و الانسانية للقيم ، نزاهة التربوية والاجتماعية ، الصدق والثبات على المبدأ ، الاخلاص والامانة في العمل ، الثبات على المبادئ التقوى الاجتماعية التربوية بناء برنامج تربوي مقترح مستند الى الوصايا العشر / الفرقان لتنمية السلوك الاخلاقي لدى طلبة المرحلة الإعدادية.
Keywords
الوصايا العشرة، السلوك الاخلاقي، العنوان التربوي.