Abstract
: The current research studies the functional and aesthetic dimensions of the art of Islamic miniatures, and it consists of four chapters. - Did the photographer of the Islamic miniatures move between the various decorative and written patterns away from adhering to a specific pattern? And how was he able to reconcile function and beauty in the implementation of those miniatures and their expressions and the need for it ? Disclosure of the aesthetic dimensions of the art of Islamic miniatures as well as the limits of the research and identifying the most important terms and defining them, while the second chapter concerned me with the methodological framework for research and previous studies. The first topic was devoted to the functional and aesthetic dimensions of the art of Islamic miniatures. The theoretical framework, while the third chapter dealt with the research procedures, sample, research method, and sample analysis The fourth chapter also represents the results, the most important of which is that the spiritual dimension is functional in the design of Islamic miniatures, representing the response to a hidden feeling (mystical) that tends to the unseen or the absolute through the endless movements and lines that appeared in the narrative style that spread a lot in the art of Islamic miniatures, in addition to the conclusions and recommendations And proposals as well as the sources and references adopted by the researcher.
Keywords
The dimension . functional. Beauty miniatures
Abstract
يدرس البحث الحالي الابعاد الوظيفية والجمالية لفن المنمنمات الاسلامية ، وهو يتألف من اربعة فصول خصص الفصل الاول للاطار المنهجي للبحث واهتم بمشكلة البحث التي تحددت من خلال التساؤل الاتي كيف تشكلت الصورة الفنية المنفذة ببعديها الزخرفي والكتابي في المنمنمات الاسلامية من الناحية الوظيفية والناحية الجمالية ؟ - هل انتقل مصور المنمنمات الاسلامية بين مختلف الأنماط الزخرفية والكتابية بعيداً عن الالتزام بنمط محدد ؟ وكيف استطاع التوفيق بين الوظيفة والجمال في تنفيذ تلك المنمنمات وتعبيراتها والحاجة اليه وهدفا البحث : اولاً الكشف عن الابعاد الوظيفية لفن المنمنمات الاسلامية وثانياً : الكشف عن الابعاد الجمالية لفن المنمنمات الاسلامية كذلك حدود البحث وتحديد أهم المصطلحات وتعرفيها ، فيما عني الفصل الثاني بالاطار المنهجي للبحث والدراسات السابقة وخصص المبحث الاول الى الابعاد الوظيفية والجمالية لفن المنمنمات الاسلامية وعني المبحث الثاني مقاربات الابعاد الوظيفية والجمالية لفن المنمنمات الاسلامية فضلاً عن المؤشرات التي اسفر عنها الاطار النظري ، فيما تناول الفصل الثالث اجراءات البحث وعينته واسلوب البحث وتحليل العينة ، كما تمثل الفصل الرابع بالنتائج ومن اهما أن البعد الروحي وظيفياً في تصميم المنمنمات الاسلامية ، يمثل الاستجابة لشعور خفي( باطني ) يتجه الى الغيب او المطلق من خلال الحركات والخطوط الغير متناهية التي ظهرت في الاسلوب القصصي الذي انتشر كثيراً في فن المنمنمات الاسلامية اضافة الى الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات فضلا عن المصادر والمراجع التي اعتمدها الباحث.
Keywords
البعد. الوظيفية . الجمال . المنمنمات