Abstract
This study seeks to investigate the poetry of the great Andalusian poet Yahya Al-Ghazal, whose poetry occupied poetry lovers and students, by studying intertextuality in his poetry. This study begins with a theoretical introduction to intertextuality as an important critical style for clarifying creative texts in general, and poetic texts in particular. In it, we explore the mechanisms that led to the emergence of intertextuality and its crystallization as a term that has become stable in Arab and non-Arab critical studies. It also examines the Arab roots of intertextuality, and how did the ancient Arab poets formulate their poetry, admitting that they did not follow new poetic paths. Also everything they say is nothing but repeated repetition in which they follow in the footsteps of their ancestors. We also include the ancient Arabic names for intertextuality, such as poetic plagiarism, for example. Then we move on to the main body of the study, in which we study two patterns that we noticed in the poetry of the ghazal, namely: religious intertextuality and poetic intertextuality, and how the Ghazal was creative in formulating the Islamic teachings that he learned from the Holy Qur’an, the purified Sunnah of the Prophet, and the sayings of the righteous in poetic forms. We also examine the poetic intertextuality that indicates the culture of the Ghazal and the breadth and abundance of his knowledge of the poetry of the Levantine Arab poets who preceded him, such as Abu Nawas and others.
Keywords
Arabic literature. Intertextuality. Andalusian poetry
Abstract
تسعى هذه الدراسة إلى البحث في شعر الشاعر الأندلسي الكبير يحيى الغزال الذي شغل شعره محبي الشعر ودارسيه، وذلك من خلال دراسة التناص في شعره. فتبدأ هذه الدراسة بمقدمة تنظيرية عن التناص بوصفه نمطًا نقديًا مهمًا لاستجلاء النصوص الإبداعية عامة، والشعرية على وجه الخصوص، نتفيأ فيها معرفة الآليات التي أدت إلى ظهور التناص وبلورته كمصطلح أصبح مستقرًا في الدراسات النقدية العربية وغير العربية، كما تبحث أيضًا في الجذور العربية للتناص، وكيف صاغ الشعراء العرب القدماء شعرهم مُقرين بأنهم لم يسلكوا مسالك شعرية جديدة، وإن كل ما يقولونه ما هو إلا معاد مكرور يسيرون فيه على خطى أسلافهم، كذلك نورد تضمينا المسميات العربية القديمة للتناص، كالسرقات الشعرية مثلا. ثم نلج إلى متن الدراسة الرئيس، وفيها ندرس نمطين لاحظناهما في شعر الغزال، وهما: التناص الديني، والتناص الشعري، وكيف أبدع الغزال في صياغة التعاليم الإسلامية التي اشتفها من القرآن الكريم والسنة النبوية المطهرة وأقوال الصالحين في قوالب شعرية. كما نبحث أيضًا في التناص الشعري الذي يشي بثقافة الغزال وسعة وغزارة اطلاعه على شعر الشعراء العرب المشرقيين السابقين عليه كأبي نواس وغيره
Keywords
الادب العربي. التناص. الشعر الاندلسي