Abstract
In native and EFL contexts، speech act of disagreement is one acts that is commonly employed. Although speech act studies are many، however، the ones conducted on disagreements in terms of gender are still scant. To fill in this gap، the study sampled EFL teachers from both genders. The study adapted cross-sectional quantitative method in which descriptive and statistical calculations were utilized to test the hypotheses under study. The results yielded that، in terms of explicitness، male teachers significantly use more explicit performative verbs while female teachers resort to implicit performative expressions. In terms of directness، it was found that male teachers give larger use to the negative explicit performative verb 'agree' while female teachers opt to more indirect strategies for disagreement.
Keywords
disagreement، EFL teachers، gender variant، direct، implicit
Abstract
ان احد اكثر افعال الكلام استخداما هو فعل كلام عدم الموافقة في سياق اللغة الانكليزية الام وعلى صعيد اللغة الانكليزية كلغة اجنبية. على الرغم من ان الدراسات التي تتناول افعال الكلام كثيرة الا ان تلك التي تتناول افعال كلام عدم الموافقة من منظور متغير الجنس لاتزال قليلة. ولمليْ هذه الثغرة تم اختيار عينة من مدرسي اللغة الانكليزية من كلا الجنسين. الدراسة اعتمدت المنهج الكمي الصفي الاحادي الطور حيث تم الاستعانة بالإحصاءات الوصفية والاستدلالية لاختبار الفرضيات المعنية. فيما يخص استراتيجيات الصراحة، اظهرت النتائج ان الذكور(اي المدرسين) استخدموا استراتيجيات عدم موافقة اكثر صراحة بينما استخدمت الاناث (المدرسات) تعابير عدم موافقة اكثر ضمنية. وفيما يخص الاستراتيجيات المباشرة لعد الموافقة، اظهرت الدراسة ان الذكور أفاضوا استخدام فعل الكلام المباشر "موافق" بينما لجأت الاناث الى استراتيجيات غير مباشرة للتعبير عن عدم الموافقة.
Keywords
عدم الموافقة، مدرسي اللغة الانكليزية، متغير جنس، مباشر