Abstract
This research aims to figure out the effect ZahoricAL_Banani's paradigm in chemistry a chievement and analytic thinking in second interemrdiate students To achieve these two goals , it has been depended on experieme curriculum and selection of equivalent groupsdesign for pre and post tests for both groups : experiemental and standard . Researgh population has been defined as second interemediate student Baghdad directorate 3rdRusafa for the academic year 2016-2017 .Randome sample of 58 students has been seleeted with the fact that only 30 students for experiemental group that studied a ccording to Zahoric's paradigm and 28 students for the standard group that studied .depending on traditional method . Equivalent test has been done between the two groups in changefuls( chronological age , previous achievement in chemistry , previous information , analytic thinking skills) . Two tests constructed :oue of them is post achievement test consisted of 30 sections , the other is a measurement for analytic thinking skills consisted of 32 sections applied pviorly and postly . The experiement applied also in the first term of the academic year 2016-2017 where researchers used a number of approperiate statistical methods . Results reached tells that there is a difference of statistical significance for the sake of experiemental group in achievement and analylic thinking skills in addition to the existance of adifference that carries statistical significane for the sake of post achievement test for experiemrntal group in analytic thinking skills .
Keywords
Analysis
collection
Zahoric model
Abstract
يهدف البحث الى معرفة اثر استعمال أنموذج زاهوريك البنائي في تحصيل الكيمياء ومهارات التفكير التحليلي لدى طلاب الصف الثاني المتوسط ، ولتحقيق هدفي البحث تم اعتماد المنهج التجريبي واختيار تصميم المجموعات المتكافئة ذي الاختبارين القبلي والبعدي للمجموعتين التجريبية والضابطة ، وحدد مجتمع البحث بطلاب الصف الثاني المتوسط في المديرية العامة لتربية بغداد الرصافة 3 للعام الدراسي 2016-2017 ، واختيرت عينة عشوائية تكونت من (58) طالبا ، وبواقع (30) طالبا للمجموعة التجريبية التي درست على وفق أنموذج زاهوريك البنائي و (28) طالبا للمجموعة الضابطة التي درست على وفق الطريقة التقليدية ، تم اجراء التكافؤ بين المجموعتين في المتغيرات (العمر الزمني،التحصيل السابق في الكيمياء،المعلومات السابقة، مهارات التفكير التحليلي)، وتم بناء اختبارين احدهما تحصيلي بعدي مكون من (30) فقرة ،والاخر مقياس لمهارات التفكير التحليلي يتكون من (32) فقرة تم تطبيقه قبليا وبعديا ،وطبقت التجربة في الفصل الاول من العام الدراسي (2016-2017) ، استعمل الباحث عددا من الوسائل الاحصائية المناسبة ، تم التوصل الى نتائج عن وجود فرق ذي دلالة احصائية لصالح المجموعة التجريبية في التحصيل ومهارات التفكير التحليلي ، بالاضافة الى وجود فرق ذي دلالة احصائية لصالح الاختبار البعدي للمجموعة التجريبية لمهارات التفكير التحليلي
Keywords
انموذج زاهوريك ، التفكير التحصيل ، التحليل.