Abstract
The research deals with two related themes: introductory and narrative description. Spatial initiation is a phenomenon in the maqamat. It is akin to reviving a poetic tradition of what was contained in the introductions of the journey, but in a different way. The introductory components provide a complete narrative scene, but this has not been achieved in all maqams. Most of the maqams derive their names from the cities reached by the hero and the narrator, except for a few of them, which has been preoccupied with a high poetic tendency. The description is brief and short. In it, it is necessary to set standards that separate the description in poetry and the description in narrative, to indicate the nature of the description in the maqamat. The cities that the trips go to do not differ from each other, because they are not described in a narrative description that makes them distinct from each other, but rather came as if they were one city without differences. And like it was the description of buildings such as the mosque and the court house and others.
Keywords
Description
introduction
journey
Maqamat
narrative
poetic.
Abstract
يتعرَّض البحث لموضوعين يتَّصلان ببعضهما: الاستهلال والوصف السّرديّ. يمثّل الاستهلالُ المَكَانيُّ ظاهرةً في المَقَامَات. وهو أقربُ الى إحياءِ تقليدٍ شِعرِيّ لما كانتْ تتضمَّنه المقدّماتُ الطلليَّة من رحلة، لكن بطريقة مختلفة. تتيحُ مكوّناتُ الاستهلالٍ مشهدا سرديَّا تامَّا لكنَّ ذَلكَ لم يتحقَّق في كلّ المَقَامَات. يستمدُّ أكثرُ المَقَامَات أسماءها من المُدُن التي بلغها البطلُ والرَّاوِي إلا قليل منها، هيَ تلك التي انشغلتْ بنزعةٍ شِعرِيّةٍ عاليةٍ. يتَّسم الوصفُ فيها بالإيجاز والقصر. وفيه لابدَّ من وضع معاييرَ تفصلُ بين الوصف في الشّعر والوصف في السّرد، لبيان طبيعة الوصف في المَقَامَات. لا تختلفُ المُدُن التي تقصدُها الرّحلاتُ عن بعضها؛ لأنَّها لم توصفْ وصفا سرديَّا يجعلُها تتمايزُ عن بعضها، وإنَّما جاءتْ كأنَّها مدينةً واحدةً بلا اختلافاتٍ. ومثلها كَانَ وصفُ المباني كالمسجدِ ودارِ القضاءِ وغيرِها.
Keywords
الاستهلال، الوصف، المَقَامَات، الرّحلَة، السّرديّ، الشِعرِيّ