Abstract
Abstract:
The current research aims to detect (superiority behavior among distinguished students in the secondary stage ) by identifying the following objectives:
The first objective: the superior behavior of distinguished students in the secondary stage.
Second Objective: Statistically significant differences in superior behavior among distinguished students according to the variable (gender).
- To achieve the aims of the research, the researcher built a scale of superiority behavior based on the theory of Jessica Tracy (2010) Tracy and its definition of superiority behavior The researcher has verified the psychometric properties of the scale as honesty was extracted in two ways: virtual honesty, and constructive honesty. The stability was also extracted by re-testing, so the stability coefficient reached (0.92) and the scale in its final form consisted of (10) items valid for measuring behavior Supremacist.
After that, the scale was applied to the basic research sample of (100) male and female students from schools affiliated to the Diyala Education Directorate for the academic year 2022-2023, who were randomly selected, and after processing the data statistically using (arithmetic mean, standard deviation, T-test for one sample, and T-test for two samples), the following results were reached:
1. There is superior behavior in outstanding students.
2. There is a statistically significant difference on the scale of superior behavior according to the two gender variables (males, females), and in favor of females.
Considering the results, the study reached several recommendations and proposals.
The current research aims to detect (superiority behavior among distinguished students in the secondary stage ) by identifying the following objectives:
The first objective: the superior behavior of distinguished students in the secondary stage.
Second Objective: Statistically significant differences in superior behavior among distinguished students according to the variable (gender).
- To achieve the aims of the research, the researcher built a scale of superiority behavior based on the theory of Jessica Tracy (2010) Tracy and its definition of superiority behavior The researcher has verified the psychometric properties of the scale as honesty was extracted in two ways: virtual honesty, and constructive honesty. The stability was also extracted by re-testing, so the stability coefficient reached (0.92) and the scale in its final form consisted of (10) items valid for measuring behavior Supremacist.
After that, the scale was applied to the basic research sample of (100) male and female students from schools affiliated to the Diyala Education Directorate for the academic year 2022-2023, who were randomly selected, and after processing the data statistically using (arithmetic mean, standard deviation, T-test for one sample, and T-test for two samples), the following results were reached:
1. There is superior behavior in outstanding students.
2. There is a statistically significant difference on the scale of superior behavior according to the two gender variables (males, females), and in favor of females.
Considering the results, the study reached several recommendations and proposals.
Keywords
Superior Behavior
Abstract
المستخلص:
هدف البحث إلى الكشف عن السلوك الاستعلائي عند الطلبة المتميزين في المرحلة الثانوية وإلى الكشف عن الفرق ذي الدلالة الإحصائية في السلوك الاستعلائي بين الطلبة المتميزين على وفق متغير الجنس.
وتكونت عينة البحث الأساسية البالغة (100) طالب وطالبة من المدارس التابعة لمديرية تربية ديالى للعام الدراسي 2022-2023 الذين تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة.
ولتحقيق هدفي البحث قام الباحث ببناء مقياس السلوك الاستعلائي بالاعتماد على نظرية جسيكا تريسي(2010) Tracy ، مكون من (10) فقرات، بعد استخراج الخصائص السايكومترية له إذ تم استخراج الصدق بطريقتين وهما: الصدق الظاهري، وصدق البناء؛ كما إسُتخرج الثبات بطريقة إعادة الاختبار فبلغ معامل الثبات (0,92).
وبعد معالجة البيانات إحصائيا باستخدام (المتوسط الحسابي والانحراف المعياري والاختبار التائي لعينة واحدة، والاختبار التائي لعينتين)، توصل البحث إلى وجود سلوك استعلائي عند الطلبة المتميزين، وإلى وجود فرق ذو دلالة إحصائية على مقياس السلوك الاستعلائي على وفق متغير الجنس (ذكور، إناث)، ولصالح الاناث.
وعلى ضوء النتائج توصلت الدراسة إلى عدد من التوصيات والمقترحات.
هدف البحث إلى الكشف عن السلوك الاستعلائي عند الطلبة المتميزين في المرحلة الثانوية وإلى الكشف عن الفرق ذي الدلالة الإحصائية في السلوك الاستعلائي بين الطلبة المتميزين على وفق متغير الجنس.
وتكونت عينة البحث الأساسية البالغة (100) طالب وطالبة من المدارس التابعة لمديرية تربية ديالى للعام الدراسي 2022-2023 الذين تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة.
ولتحقيق هدفي البحث قام الباحث ببناء مقياس السلوك الاستعلائي بالاعتماد على نظرية جسيكا تريسي(2010) Tracy ، مكون من (10) فقرات، بعد استخراج الخصائص السايكومترية له إذ تم استخراج الصدق بطريقتين وهما: الصدق الظاهري، وصدق البناء؛ كما إسُتخرج الثبات بطريقة إعادة الاختبار فبلغ معامل الثبات (0,92).
وبعد معالجة البيانات إحصائيا باستخدام (المتوسط الحسابي والانحراف المعياري والاختبار التائي لعينة واحدة، والاختبار التائي لعينتين)، توصل البحث إلى وجود سلوك استعلائي عند الطلبة المتميزين، وإلى وجود فرق ذو دلالة إحصائية على مقياس السلوك الاستعلائي على وفق متغير الجنس (ذكور، إناث)، ولصالح الاناث.
وعلى ضوء النتائج توصلت الدراسة إلى عدد من التوصيات والمقترحات.
Keywords
السلوك الاستعلائي – الطلبة المتميزين – المرحلة الثانوية.