Abstract
This study aims to explore the acquisition policies implemented in the libraries of the Northern Technical University, alongside reviewing the services these libraries offer to their patrons. The study adopts a descriptive survey approach to analyze the current state of the university’s libraries in Nineveh Governorate. A sample was carefully selected to include seven libraries representing diverse fields, such as medical, scientific, and humanities libraries. Data collection tools, including interviews with librarians, were used to determine the acquisition policies in practice. The findings revealed that most libraries at the Northern Technical University in Nineveh Governorate lack a clear, documented, and approved acquisition policy. Instead, most practices rely on individual initiatives by library staff. Among several recommendations, the study highlighted the need for branch libraries at the Northern Technical University in Nineveh Governorate to adopt a clear, documented, and approved acquisition policy based on library standards and regulations set by the Ministry of Higher Education and Scientific Research.
Keywords
ِacademic libraries
Acquisition Policy
Abstract
تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف السياسات المتبعة في مكتبات الجامعة التقنية الشمالية لتزويد المكتبات بالمصادر، إلى جانب استعراض الخدمات التي تقدمها هذه المكتبات للمستفيدين. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي المسحي لتحليل واقع مكتبات الجامعة التقنية الشمالية في محافظة نينوى. شملت عينة الدراسة تحليل واقع سبع مكتبات تابعة للجامعة، اختيرت بعناية لتمثيل تخصصات متنوعة مثل المكتبات الطبية والعلمية والإنسانية، تم استخدام أدوات جمع البيانات، كالمقابلات مع أمناء المكتبات، لتحديد السياسات المتبعة في عملية التزويد. وأظهرت نتائج الدراسة تعاني معظم مكتبات الجامعة التقنية الشمالية بمحافظة نينوى من عدم وجود سياسة واضحة ومكتوبة ومعتمدة. واغلب السياسات المعتمدة في المكتبات هي اجتهادات من قبل العاملين في المكتبات. بعدة مقترحات، كان من أبرزها من الضروري أن تتبنى المكتبات الفرعية في الجامعة التقنية الشمالية بمحافظة نينوى سياسة تزويد واضحة ومكتوبة ومعتمدة وفق معايير وتشريعات مكتبية تضعها وزارة التعليم العالي والبحث العلمي.