Abstract
The present research is a reasonably comprehensive investigation into the multilevel effect of foreign language anxiety on oral performance in the English language. It probes deep into complex interfaces of anxiety levels, language proficiency, the nature of tasks, and speaking performance for an all-encompassing perspective of the complex dynamics that govern language learning in educational contexts. Drawing on an extensive data collection program amongst a diverse group of international students, this paper identifies and explores a number of key statistical trends that would suggest high levels of anxiety strongly collocated with poor oral performances, particularly in formal assessment tasks.
It also does an in-depth analysis of how different levels of proficiency affect the experience and manifestations of anxiety in learners. The findings indicate a tendency whereby as the level of language competence goes up, the anxiety level decreases, hence upping the communicative competence. This relationship therefore means that the learners who possess a high degree of proficiency in the English language have the high ability to manage the psychological pressure tagged onto the performance of the speaking tasks hence establishing effective communication. Apart from the ones mentioned above, the present study also underlines the crucial role of task design and creating supportive classroom atmospheres in reducing FLA. The teachers should use specific interventions that would let the learners cooperate with each other and let the learners develop a high degree of confidence in using the language. The present study emphases that creating low-anxiety learning environment might allow teachers to make a high degree of improvement to the learner oral performance.
In sum, this study generally contributes significantly to the literature base on the interaction between anxiety and language learning while providing a couple of helpful implications for future pedagogical practice. Such findings add not only to our growing knowledge about the debilitating effects of anxiety on language acquisition itself but also how instructors are in a position to actively aid learners in overcoming such challenges.
It also does an in-depth analysis of how different levels of proficiency affect the experience and manifestations of anxiety in learners. The findings indicate a tendency whereby as the level of language competence goes up, the anxiety level decreases, hence upping the communicative competence. This relationship therefore means that the learners who possess a high degree of proficiency in the English language have the high ability to manage the psychological pressure tagged onto the performance of the speaking tasks hence establishing effective communication. Apart from the ones mentioned above, the present study also underlines the crucial role of task design and creating supportive classroom atmospheres in reducing FLA. The teachers should use specific interventions that would let the learners cooperate with each other and let the learners develop a high degree of confidence in using the language. The present study emphases that creating low-anxiety learning environment might allow teachers to make a high degree of improvement to the learner oral performance.
In sum, this study generally contributes significantly to the literature base on the interaction between anxiety and language learning while providing a couple of helpful implications for future pedagogical practice. Such findings add not only to our growing knowledge about the debilitating effects of anxiety on language acquisition itself but also how instructors are in a position to actively aid learners in overcoming such challenges.
Keywords
Foreign Language Anxiety
Language Proficiency
oral performance
pedagogical implications
task types
Abstract
يُعدُّ البحث الحالي تحقيقًا شاملاً إلى حد معقول في التأثير المتعدد لمستويات القلق في اللغة الأجنبية على الأداء الشفهي فيها. وهو يستكشف بعمق الواجهات المعقدة لمستويات القلق، وكفاءة اللغة، وطبيعة المهام، والأداء الشفهي للحصول على منظور شامل للديناميكيات المعقدة التي تحكم تعلم اللغة في السياقات التعليمية. وبالإفادة من برنامج جمع البيانات المكثف بين مجموعة متنوعة من الطلاب الدوليين، تحدد هذه الورقة وتستكشف عددًا من الاتجاهات الإحصائية الرئيسة التي تشير إلى مستويات عالية من القلق تترافق بقوة مع ضعف الأداء الشفهي، ولاسيّما مهام التقييم الرسمية.
تقوم كذلك بتحليل متعمق لكيفية تأثير مستويات مختلفة من الكفاءة على تجربة القلق لدى المتعلمين ومظاهره. تشير النتائج إلى وجود ميل، إذ ينخفض مستوى القلق مع ارتفاع مستوى الكفاءة اللغوية، ومن ثَمَّ زيادة الكفاءة التواصلية. وعليه فإن هذه العلاقة تعني أنَّ المتعلمين الذين يمتلكون درجة عالية من الكفاءة في اللغة الإنجليزية لديهم القدرة العالية على إدارة الضغوط النفسية المصاحبة لأداء مهام التحدث، ومن ثَمَّ إقامة تواصل فعال. وبصرف النظر عن تلك المذكورة أعلاه، تؤكد الدراسة الحالية أيضًا على الدور الحاسم لتصميم المهام وخلق أجواء داعمة في الفصول الدراسية في الحد من اضطراب تعلم اللغة الأجنبية. يجب على المعلمين استخدام تدخلات محددة تسمح للمتعلمين بالتعاون مع بعضهم بعضًا وتسمح للمتعلمين بتطوير درجة عالية من الثقة في استخدام اللغة. تؤكد الدراسة الحالية أنَّ خلق بيئة تعليمية منخفضة القلق قد يسمح للمعلمين بتحقيق درجة عالية من التحسن في الأداء الشفهي للمتعلم.
باختصار، تسهم هذه الدراسة بشكل عام بشكل كبير في قاعدة الأدبيات حول التفاعل بين القلق وتعلم اللغة مع توافر بعض الآثار المفيدة للممارسة التربوية المستقبلية. تضيف مثل هذه النتائج ليس فقط إلى معرفتنا المتزايدة حول التأثيرات المنهكة للقلق على اكتساب اللغة نفسها، ولكن أيضًا كيف يكون المعلمون في وضع يسمح لهم بمساعدة المتعلمين بنشاط في التغلب على مثل هذه التحديات.
تقوم كذلك بتحليل متعمق لكيفية تأثير مستويات مختلفة من الكفاءة على تجربة القلق لدى المتعلمين ومظاهره. تشير النتائج إلى وجود ميل، إذ ينخفض مستوى القلق مع ارتفاع مستوى الكفاءة اللغوية، ومن ثَمَّ زيادة الكفاءة التواصلية. وعليه فإن هذه العلاقة تعني أنَّ المتعلمين الذين يمتلكون درجة عالية من الكفاءة في اللغة الإنجليزية لديهم القدرة العالية على إدارة الضغوط النفسية المصاحبة لأداء مهام التحدث، ومن ثَمَّ إقامة تواصل فعال. وبصرف النظر عن تلك المذكورة أعلاه، تؤكد الدراسة الحالية أيضًا على الدور الحاسم لتصميم المهام وخلق أجواء داعمة في الفصول الدراسية في الحد من اضطراب تعلم اللغة الأجنبية. يجب على المعلمين استخدام تدخلات محددة تسمح للمتعلمين بالتعاون مع بعضهم بعضًا وتسمح للمتعلمين بتطوير درجة عالية من الثقة في استخدام اللغة. تؤكد الدراسة الحالية أنَّ خلق بيئة تعليمية منخفضة القلق قد يسمح للمعلمين بتحقيق درجة عالية من التحسن في الأداء الشفهي للمتعلم.
باختصار، تسهم هذه الدراسة بشكل عام بشكل كبير في قاعدة الأدبيات حول التفاعل بين القلق وتعلم اللغة مع توافر بعض الآثار المفيدة للممارسة التربوية المستقبلية. تضيف مثل هذه النتائج ليس فقط إلى معرفتنا المتزايدة حول التأثيرات المنهكة للقلق على اكتساب اللغة نفسها، ولكن أيضًا كيف يكون المعلمون في وضع يسمح لهم بمساعدة المتعلمين بنشاط في التغلب على مثل هذه التحديات.
Keywords
قلق اللغة الأجنبية، الأداء الشفهي، إتقان اللغة، أنواع المهام، الآثار التربوية