Abstract
: Harm may be of a material nature, causing financial loss to a person’s body or property, or it may be of a moral or non-material nature, affecting a right or interest that is not of a financial kind. Such harm includes damage to feelings, emotions, reputation, honor, or other moral values of the individual. For this reason, Islamic jurisprudence has long been hesitant to accept the idea of monetary compensation for moral or non-material rights.
However, over time, this perception has evolved in line with the intellectual and technological development of societies. Today, it is widely accepted for individuals who suffer harm or offense to their reputation, dignity, or emotional well-being to resort to the judiciary and demand compensation for such moral injury.
In this regard, the law now plays a role in safeguarding the rights of individuals who have been subjected to moral harm or offense. Monetary compensation is viewed as a means of restoring an individual’s dignity, reputation, and social standing. Often, compensation for moral harm holds greater significance for the injured party than material compensation, as it acknowledges and respects the emotional and personal aspects of the injury, which vary from one person to another.
However, over time, this perception has evolved in line with the intellectual and technological development of societies. Today, it is widely accepted for individuals who suffer harm or offense to their reputation, dignity, or emotional well-being to resort to the judiciary and demand compensation for such moral injury.
In this regard, the law now plays a role in safeguarding the rights of individuals who have been subjected to moral harm or offense. Monetary compensation is viewed as a means of restoring an individual’s dignity, reputation, and social standing. Often, compensation for moral harm holds greater significance for the injured party than material compensation, as it acknowledges and respects the emotional and personal aspects of the injury, which vary from one person to another.
Keywords
- The concept of monetary compensation - moral issues - personal status law
Abstract
قد يكون الأذى ماديا يسبب خسارة مالية للشخص في جسمه أو ماله، او قد يكون اذً أو إساءة معنوية تصيب حقا أو مصلحة غير مالية، مثل المساس بالشعور والعاطفة أو السمعة والشرف أو القيم المعنوية للشخص، ولذلك نرى أن الفقه الاسلامي قد تردد ولمدة طويلة أن يقبل فكرة التقويم عن الحقوق المعنوية.
لكن ومع مرور الزمن تطور هذا الشعور وواكب التطور الفكري والتكنالوجي لدى المجتمعات حتى أصبح اليوم من الأمور الطبيعية والعادية في أن يلجأ الشخص الذي أصابه أذى أو اساءة في سمعته او كرامته او عاطفته الى القضاء مطالبا الحكم بالتقويم عن الإساءة والأذى الذي لحقه.
وبهذا فالقانون سيضمن حقوق الأشخاص الذين أصابهم الأذى أو الإساءة المعنوية، باعتبار إن هذا التقويم هو الذي يعيد للإنسان كرامته وسمعته واعتباره ومركزه الاجتماعي، وكثيرا ما يكون التقويم عن الأذى المعنوي هو الأهم بالنسبة للمضرور حتى وإن كان هناك أذى أو إساءة مادية، وذلك لأن فيه مراعاة للمشاعر التي تختلف من شخص لآخر.
لكن ومع مرور الزمن تطور هذا الشعور وواكب التطور الفكري والتكنالوجي لدى المجتمعات حتى أصبح اليوم من الأمور الطبيعية والعادية في أن يلجأ الشخص الذي أصابه أذى أو اساءة في سمعته او كرامته او عاطفته الى القضاء مطالبا الحكم بالتقويم عن الإساءة والأذى الذي لحقه.
وبهذا فالقانون سيضمن حقوق الأشخاص الذين أصابهم الأذى أو الإساءة المعنوية، باعتبار إن هذا التقويم هو الذي يعيد للإنسان كرامته وسمعته واعتباره ومركزه الاجتماعي، وكثيرا ما يكون التقويم عن الأذى المعنوي هو الأهم بالنسبة للمضرور حتى وإن كان هناك أذى أو إساءة مادية، وذلك لأن فيه مراعاة للمشاعر التي تختلف من شخص لآخر.
Keywords
- فكرة التقويم بالمال - مسائل معنوية - الأحوال الشخصية